Publicerad: 2017-11-14

Energiteknikstudent prisad för examensarbete om komfortkyla

NYHET David Gotthardsson, tidigare student på civilingenjörsprogrammet i energiteknik vid Umeå universitet, har vunnit Energi- och miljötekniska föreningens pris för sitt examensarbete ”Högtempererad komfortkyla tillämpad vid Scania”.

– Det är väldigt kul att vinna priset samt att se hur stort intresset för dessa nya klimatsystem är, säger David Gotthardsson. Jag är övertygad att de har potential att spara energi i flera olika typer av byggnader och det ska bli intressant att se resultatet av forskningen, vilket är ett kommande pilotkontor på Scania.

David Gotthardsson gjorde sitt examensarbete vid Scania i Södertälje. Där finns kontorslokaler på cirka 120 000 kvadratmeter och företaget arbetar konstant med effektivisering av ytorna, vilket i sin tur innebär ökad påfrestning på ventilation och kylsystem. David undersökte hur högtempererad komfortkyla, HTC, kunde användas för att effektivisera kylsystemet som var anslutet till ett fjärrkylsystem.

Han kom bland annat fram till att en integrering av HTC-system i Scanias fjärrkylanät kan minska användningen av fjärrkyla, minska rörförluster samt minska lastbilstillverkarens totala klimatavtryck. Systemen är självreglerande vilket innebär att de jämnar ut temperaturdifferenser i byggnaden. Denna egenskap ger enkelhet, förbättrar inomhusklimatet och sparar energi.

Priset är i form av ett stipendium på 10 000 kronor och delades ut vid Energi- och miljötekniska föreningens årsmöte i Stockholm. På delad andraplats kom Jakob Ersson, Uppsala universitet, och Thule Brahed, Luleå Tekniska universitet, för artiklar om sina examensarbeten.

David Gotthardsson tog civilingenjörsexamen 2016 och arbetar nu på Scania som konstruktör inom motorutveckling.

Bildtext: David Gotthardsson (i mitten), tidigare student på civilingenjörsprogrammet i energiteknik vid Umeå universitet, fick förstapris för sitt examensarbete. På bilden omgiven av andrapristagarna Jakob Erson, Uppsala, och Thule Brahed, Luleå. Foto: Ulrik Hammarsträng

Redaktör: Anna-Lena Lindskog