Publicerad: 2013-06-04

Engelskt lärarutbyte på idrottslärarprogrammet

NYHET Under en dryg vecka har Rachel O’Sullivan från Manchester Metropolitan University besökt Pedagogiska institutionen i Umeå. Hon har undervisat studenter på Idrottslärarprogrammet, deltagit i friluftsundervisning, havskajakpaddling och vandring i Höga kusten samt haft ett seminarium med idrottsgruppen.

Rachel O’Sullivan är doktorand och lärare på Department of Exercise and Sport Science, vid Manchester Metropolitan University i Cheshire. Rachel undervisar i Idrott och hälsa och idrottspedagogik och har en bakgrund som idrottslärare.

Genom Pedagogiska institutionens utbytesavtal inom Erasmusprogrammet, med Manchester Metropolitan University har utbytet på Idrottslärarprogrammet möjliggjorts.
- Jag har aldrig tidigare varit så långt norrut i Skandinavien. Nu får jag möjlighet att både se Sverige och Umeå och samtidigt lära mig mer om det svenska utbildningssystemet och vilka program ni erbjuder studenter vid Umeå universitet, säger Rachel O’Sullivan.

Inger Eliasson, områdesansvarig för Idrottspedagogik vid institutionen, är mycket glad att Rachel varit på besök. – Det är viktigt med internationella utbyten och särskilt med Manchester Metropolitan University som vi har ett avtal med, säger Inger. Det är ett mycket bra universitet för Pedagogiska institutionen att ha utbyte med eftersom de har en stark kompetens inom idrottspedagogik och idrott och hälsa, fortsätter hon.
Läs mer om Pedagogiska institutionens internationella utbytesavtal