Publicerad: 2019-05-29

Enklare än väntat att bli bilfri

NYHET Under hösten 2018 prövade tio familjer att leva utan bil under tre månader. Nu har Umeå kommun och Handelshögskolan i Umeå sammanställt resultaten i en rapport. Slutsatsen är att det är lättare att man kan tro att leva utan bil – och att tiden utan bil har förändrat familjernas syn på sig själva.

Byter ett färdsätt till flera

Umeå kommun har en lång tradition av att underlätta för hållbart resande, både vad gäller satsningar på cykelvägnätet och kollektivtrafikens turtäthet, men också olika sätt att inspirera och motivera till hållbara beteendeförändringar, bland annat genom tävlingar som Cykelkampen och olika testresenärsprojekt med buss och kollektivtrafik.

– Här har vi vänt på steken. Istället för att föreslå ett färdsätt som cykel eller buss har vi utmanat deltagarna att plocka bort ett färdsätt. Familjerna har helt enkelt fått testa att förändra ett beteende genom att utesluta ett annat och det gör vårt test lite unikt, säger Anna Gemzell, projektledare på Umeå kommun.

Erbjudandet vände sig till personer som har funderat på att minska bilkörningen men som behövde en sista knuff för att genomföra förändringen. Som stöd erbjöds deltagarna en bredd av färdmedel som kan ersätta bilen; elcykel, busskort och tillgång till bilpool och lådcykelpool.

Flera har sålt bilen

Efter testperioden har tre familjer valt att fortsätta leva utan bil, tre familjer överväger att byta till mer miljövänliga bilar och resterande fyra familjer har kvar bilen, men behåller en del nya vanor och beteenden, framför allt relaterade till vardagsresandet.

– Det som är verkligt slående i det här projektet är att familjernas attityder har förändrats när de har fått prova ett nytt beteende. Genom att utesluta ett vanebeteende som bilen har varit för dem har de upptäckt att de i många situationer kan klara sig utan bil och de har skapat nya vanor och förutsättningar som underlättat för dem att leva ett bilfritt liv. Samtidigt har de blivit motiverade att reducera bilåkandet och det stärker i sin tur de nya vanorna, säger Sofia Isberg, forskare vid Handelshögskolan, Umeå universitet, som har genomfört intervjuer med deltagarna.

Intervjuades

Deltagarna har intervjuats före, under och efter testperioden av forskare på Handelshögskolan i Umeå. Syftet med intervjuerna är att fördjupa kunskapen om vilka hinder och möjligheter som finns för att vidareutveckla kombinerad mobilitet som tjänst. Slutsatserna av dessa intervjuer finns nu sammanställda i en rapport.

Stort intresse

När Umeå kommun bjöd in till testet sommaren 2018 var det hela 170 hushåll som anmälde intresse att delta.

– Vi blev överväldigade över det stora intresset, det visar verkligen på vilket engagemang det finns bland Umeåborna att ställa om sin livsstil till att leva mer klimatsmart, säger Anna Gemzell, projektledare, Umeå kommun.

Resultatet i korthet:

• Ett förändrat beteende leder förändrad syn på förmåga och kapacitet hos en familjerna. Det är genom provandet familjerna har upptäckt nya saker och tron på att det är möjligt.
  • Man behöver ibland en hjälp utifrån, till exempel från kommunen, för att komma till skott med en förändring. Stöd och resurser gör att familjerna vågat ta steget och utmana sig själva.
  • Intervjuerna har inneburit en kontinuerlig kontakt som håller motivationen uppe. Familjerna uppskattade känslan av att någon höll koll på hur de skötte sig.
  • Elcykeln, gärna i kombination med kärra, är en värdefull ersättare vid tillfällen då bilen annars uppfattas som oumbärlig, till exempel storhandling, bygghandel och lite längre resor dit bussar inte går.
  • Testet i sig har haft en spridningseffekt. Under testperioden har deltagarna fört diskussioner med vänner, släktningar och arbetskamrater om livsval som görs i förhållande till bil, om hälsoeffekter av att cykla och ekonomiska aspekter av att inte använda bil.

Det här erbjöds familjerna som alternativ till bilen:

• busskort för lokaltrafik till alla i hushållet
  • lån av en el-cykel
  • tillgång till pool av eldrivna lådcyklar U-bike
  • tillgång till bilpool

En del av kommunens klimatarbete

Försöket med bilfria familjer är en del av Umeå kommuns klimatarbete och genomfördes i samarbete med Handelshögskolan, Umeå universitet som en del av projektet Den koldioxidsnåla platsen. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Umeå kommun, Umeå universitet, Region Västerbotten, Upab och Umeå energi.

Ladda ner rapporten på kommunens sida.