Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)
NYHET Under hösten 2018 prövade tio familjer att leva utan bil under tre månader. Nu har Umeå kommun och Handelshögskolan i Umeå sammanställt resultaten i en rapport. Slutsatsen är att det är lättare att man kan tro att leva utan bil – och att tiden utan bil har förändrat familjernas syn på sig själva.
Umeå kommun har en lång tradition av att underlätta för hållbart resande, både vad gäller satsningar på cykelvägnätet och kollektivtrafikens turtäthet, men också olika sätt att inspirera och motivera till hållbara beteendeförändringar, bland annat genom tävlingar som Cykelkampen och olika testresenärsprojekt med buss och kollektivtrafik.
– Här har vi vänt på steken. Istället för att föreslå ett färdsätt som cykel eller buss har vi utmanat deltagarna att plocka bort ett färdsätt. Familjerna har helt enkelt fått testa att förändra ett beteende genom att utesluta ett annat och det gör vårt test lite unikt, säger Anna Gemzell, projektledare på Umeå kommun.
Erbjudandet vände sig till personer som har funderat på att minska bilkörningen men som behövde en sista knuff för att genomföra förändringen. Som stöd erbjöds deltagarna en bredd av färdmedel som kan ersätta bilen; elcykel, busskort och tillgång till bilpool och lådcykelpool.
Efter testperioden har tre familjer valt att fortsätta leva utan bil, tre familjer överväger att byta till mer miljövänliga bilar och resterande fyra familjer har kvar bilen, men behåller en del nya vanor och beteenden, framför allt relaterade till vardagsresandet.
– Det som är verkligt slående i det här projektet är att familjernas attityder har förändrats när de har fått prova ett nytt beteende. Genom att utesluta ett vanebeteende som bilen har varit för dem har de upptäckt att de i många situationer kan klara sig utan bil och de har skapat nya vanor och förutsättningar som underlättat för dem att leva ett bilfritt liv. Samtidigt har de blivit motiverade att reducera bilåkandet och det stärker i sin tur de nya vanorna, säger Sofia Isberg, forskare vid Handelshögskolan, Umeå universitet, som har genomfört intervjuer med deltagarna.
Deltagarna har intervjuats före, under och efter testperioden av forskare på Handelshögskolan i Umeå. Syftet med intervjuerna är att fördjupa kunskapen om vilka hinder och möjligheter som finns för att vidareutveckla kombinerad mobilitet som tjänst. Slutsatserna av dessa intervjuer finns nu sammanställda i en rapport.
När Umeå kommun bjöd in till testet sommaren 2018 var det hela 170 hushåll som anmälde intresse att delta.
– Vi blev överväldigade över det stora intresset, det visar verkligen på vilket engagemang det finns bland Umeåborna att ställa om sin livsstil till att leva mer klimatsmart, säger Anna Gemzell, projektledare, Umeå kommun.
Resultatet i korthet:
Det här erbjöds familjerna som alternativ till bilen:
Försöket med bilfria familjer är en del av Umeå kommuns klimatarbete och genomfördes i samarbete med Handelshögskolan, Umeå universitet som en del av projektet Den koldioxidsnåla platsen. Projektet finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Umeå kommun, Umeå universitet, Region Västerbotten, Upab och Umeå energi.
Ladda ner rapporten på kommunens sida.