Publicerad: 2017-12-14

Entusiastisk nobelpristagare besökte Umeå universitet på Luciadagen

NYHET En av årets nobelpristagare i kemi, Jacques Dubochet, anlände med tåg (av miljöskäl!) på morgonen i Umeå och besökte under Luciadagen Umeå universitet. Förutom att föreläsa om sin revolutionerande forskning fick han möta media, forskarkollegor och svara på frågor från intresserade skolelever.

Jacques Dubochet - mitt i bild - tillsammans med forskare på Umeå Core Facility for Electron Microscopy, UCEM.

Det var en engagerad, vital och öppenhjärtlig 75-åring som ägnade en dag i Umeå efter Nobelfestligheter i Stockholm de senaste dagarna.

– Som forskare är det viktigt att inte bara engagera sig i forskning utan även i samhället, säger Jacques Dubochet, som även ägnar sig åt lokalpolitik.

Mikroskopi på atomnivå

Han fick priset för utvecklingen av kryoelektronmikroskopin. Med hjälp av metoden kan man numera ta fram bilder av livets molekyler på atomnivå.  Jacques Dubochets besök hänger ihop med att det här finns ett av landets två centrum för kryoelektronmikroskopi, vid Umeå Core Facility for Electron Microscopy, UCEM. Centrets samordnare, Linda Sandblad, var hans värd under besöket.

Jacques Dubochet växte upp i den fransktalande delen av Schweiz. Han var den första i sin kanton att få diagnosen dyslexi. Hans betyg i skolan var dåliga och blev sämre och sämre. En stark drivkraft att förstå saker ledde emellertid till en vändpunkt i tonåren och studierna började gå bättre. Han sökte så småningom in på universitetet, blev fysiker och slog därefter in på en forskarbana i biofysik. En lång livsresa som nu belönats med ett Nobelpris.

Späckat program

Jacques Dubochet intervjuas av SR och Västerbottenskuriren.

Ett digert dagsprogram startade klockan tio med en pressträff i UCEMs lokaler på Kemiskt Biologiskt Centrum.

– Jag älskar vetenskap och vill i dag lära mig mer om forskningen som görs här, berättade Jacques Dubochet för reportrarna. Jag hoppas också att få se norrsken i kväll.

Därefter fick Jaques Dubochet chansen att samtala med en grupp forskare under en dryg timme. Sedan fick Jaques Dubochet en välbehövlig paus och avnjuta skönsång med Umeå Studentkårs Luciatåg i aulan.

Kemipristagaren föreläste med inlevelse i en näst intill fullsatt Aula Nordica.

Efter lunch föreläste han i en nästan fullsatt Aula Nordica under titeln: ”The science that gave me a Nobel prize and the science that didn’t” och efter föreläsningen fick inbjudna skolelever från naturvetenskapliga programmet i Umeå och Skellefteå ta en gruppbild med nobelpristagaren följt av fikamingel och frågestund. De nyfikna eleverna ville bland annat veta mer om hans uppväxt, hur en vanlig dag på jobbet ser ut och hur det var på Nobelfesten.

Ungdomarna vår framtid

Jacques hade ett gott öga till ungdomarna och gav dem råd på vägen:

– Sträva inte bara efter höga betyg och att bli bäst i klassen, utan försök hitta det du är intresserad av och satsa på det. Och att hitta sin talang, det är inte lätt utan kan ta tid.

Jacques Dubochet tillsammans med elever från Midgårdsskolan, Dragonskolan och Minervaskolan i Umeå samt Balderskolan i Skellefteå.

Foto: Mattias Pettersson

Redaktör: Ingrid Söderbergh