Publicerad: 2013-04-12

Erik Sundkvist får NTK:s pedagogiska pris

NYHET Erik Sundkvist, lärare vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå universitet, tilldelas Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för pedagogiska insatser.

Varje år utser NTK en pristagare till Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för pedagogiska insatser. Det är studenternas pris till en lärare som utmärker sig bland andra, och som på ett förtjänstfullt sätt verkat för att få studenterna intresserade och engagerade i sina studier.

Alla studenter vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten kan nominerna lärare till priset. Juryn består av NTK:s utbildningsbevakningsenhet och dess ordförande.

Pristagaren har i år valts ut bland nio kandidater och juryns motivering lyder:

"Erik undervisar på ett väldigt intressant och variationsrikt sätt. Studenterna uppskattar speciellt hans föreläsningar med efterföljande diskussioner och rollspel där de får chansen att använda alla sina sinnen. Erik är öppen för frågor och diskussioner och utmanar studenterna att tänka kritiskt. I kurserna lyckas han skapa tydliga kopplingar till arbetslivet, vilket ökar förståelsen för kursdeltagarna. Erik ser till att alla blir delaktiga och är en väldigt inspirerande person som gör att studenterna ser fram emot varje lektion med glädje."

Priset delas ut under NTK:s årshögtid och vid firandet av kårens 15-årsjubileum den 15 maj.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog