Publicerad: 2007-08-13

ESA-astronaut besöker Umeå universitet

NYHET Umeå universitet får den 15-16 augusti besök av Gerhard Thiele, chef för astronautavdelningen på det europeiska astronautcentrumet i Köln. Han kommer då att föreläsa på en sommarkurs i bemannad rymdfart och intervjua Christer Fuglesang.

Umeå universitets hedersdoktor Christer Fuglesang kommer att medverka under kursen via en videokonferens. Gerhard Thiele håller i utfrågningen och studenterna har givetvis också möjlighet att ställa frågor till Christer Fuglesang, som nu befinner sig vid NASA Johnson Space Center i Houston, USA.

Gerhard Thiele blev utvald till astronaut 1987, med sig i bagaget hade han en doktorsexamen i fysik från Heidelberg University. År 2000 var det dags för hans första rymdfärd, han spenderade då 11 dagar i rymden. Under rymdfärden genomfördes den första tredimensionella digitala kartläggningen av jorden yta på en nästintill global skala. Gerhard Thiele var också tränad för att utföra en rymdpromenad om det skulle ha blivit nödvändigt.

Det är andra gången som Gerhard Thiele föreläser på sommarkursen i bemannad rymdfart. Förra året anordnades den i Kiruna och då gjorde astronautinslagen störst succé.
– Studenterna ville helst ha ÄNNU mer tid med astronauterna, säger Carol Norberg. Men de får så mycket tid det går.

Förutom Gerhard Thiele medverkar även doktor Åke Ingemar Skoog, medförfattare till en bok om ryska rymddräkter. Han kommer med största sannolikhet att ha med sig en handske från en riktig rymddräkt. Kursen avslutas med att studenterna besöker Kiruna för att ta del av den rymdverksamhet som bedrivs där. På väg dit stannar de i Kronogård i närheten av byn Kåbdalis för att delta vid invigningen av en raketramp.

För ytterligare information, kontakta: Docent Carol Norberg Telefon: 070-279 39 99 E-post: summer@space.umu.se

Kurshemsida: www.irf.se/link/summer_university

Redaktör: Karin Wikman