Publicerad: 2019-12-09

ESC-studenter på pallen i Lillehammer

NYHET Studenterna vid Elitskidcentrum, Idrottshögskolan Umeå universitet, visade framfötterna under världscuptävlingarna i längdskidor i norska Lillehammer. Umeåstudenterna Emma Ribom, Elina Rönnlund och Moa Lundgren fanns representerade i det svenska damlag som slutade som trea i söndagens damstafett.

I går, söndag,  avslutades helgens längdskidtävlingar i Lillehammer med stafett. Emma Ribom tilldelades första sträckan i det svenska damstafettlaget och låg med i tätklungan under hela sin sträcka. Svt:s expertkommentator Anders Blomqvist rosade Riboms åkning, ”Helt perfekt kört” sa han. Emma växlade till Elina Rönnlund som kunde gå ut i tätgruppen. Elina Rönnlund genomförde en fin sträcka även hon och växlade ut Charlotte Kalla som fyra. Kalla genomförde en stark tredje sträcka och växlade till Moa Lundgren som gick ut på en andra plats i den fjärde och avgörande sträckan. Moa genomförde en fin sträcka som gick i högt tempo och kunde glida in över mållinjen som trea och föra de svenska damerna upp på pallen.

Umeåstudenterna genomförde även fina lopp under lördagens 15 km skiathlon. Moa Lundgren och Emma Ribom gjorde fantastiska lopp och slutade på en 9:e respektive 14:e plats. Elina Rönnlund gick ut starkt men efter ett fall slutade hon på 35:e plats. Fina resultat av Umeå studenterna!