Publicerad: 2019-10-17

Studenter i etnologi på Västerbottens museum

NYHET I slutet av modulen om ”Berättandets betydelser” för studenterna i etnologi A hölls en uppskattad föreläsning med museipedagog Ingela Wall på temat berättande och delaktighet i museipedagogik som ett led i samverkan med Västerbottens museum.

På eftermiddagen deltog studenterna i en workshop i utställningen ”Vänligen bekräfta att du är en människa” av konstnären Sebastian Mügge. Konstnären har arbetat med temat västerbottnisk identitet utifrån museets samlingar. Studenterna på bilden heter Nora Gräsberg och Mayumi Iimura.

I workshopen fick de pröva att göra berättarövningar som är en vanlig metod i Walls pedagogiska verksamhet gentemot skolklasser och SFI-elever. Studenterna fick också utarbeta och presentera förslag på upplägg av aktiviteter för berättarworkshops för olika grupper.

Studenterna som läser Etnologi A har även besökt Berättarfestivalen i Skellefteå under modulen som handlar om berättandets betydelser. De var där för att observera och dokumentera olika former av berättande på varierande events under den årliga Berättarfestivalen.