Publicerad: 2019-10-11

Hon gör forskning mer tillgänglig genom film

NYHET Vad händer med framställningen av forskning när den görs mer inkluderande? Jarita Holbrook, professor i astronomi och för närvarande gäst vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, presenterar sig som "kulturell astronom". Genom att använda sig av filmmediet verkar hon för att presentera forskning på ett mer inkluderande och tillgängligt sätt.

Text: Hanna Kalla

Under Jaritas föreläsning i Humlab visade hon hur hon genom åren på olika sätt försökt att paketera forskning på ett roligare och mer tillgängligt sätt. Hon har vunnit priser på filmfestivaler genom att hon visat upp en mer representativ bild av forskare och forskning bland annat i Sydafrika.

Jarita Holbrook berättar att idén kom efter att hon sett videobevakning från en solförmörkelse i Sydafrika där bara vita manliga forskare fick komma till tals och intervjuades i professionell ton. Det var bara ett exempel. Genom att sedan göra en egen bevakning av en solförmörkelse i Sydafrika kunde hon göra om och göra det mer inkluderande och inkludera fler röster i astronomin.

Flera pågående filmprojekt

Under sin föreläsning visar hon ett program på Youtube som hon varit med och skapat där de intervjuat olika forskare medan de visar upp innehållet i deras resväska.

Med sin familj driver hon Youtubekanalen The science tourists där hennes familj besöker olika platser och genom sina intressen visar upp och diskuterar olika slags vetenskaper som intresserar dem.

Målet med filmerna är att kunna visa att forskare kan se olika ut, vara från olika delar av världen och samtidigt göra det på ett roligt sätt för att fler ska kunna ta till sig forskning. Det handlar inte bara om att visa upp forskning utan att göra det attraktivt och inkluderande för minoriteter och kvinnor, som Jarita nämner som några av de som ofta stängs ute från mediabevakning.

Se Jarita Holbrooks föreläsning på Humlab om att diversifiera forskning genom att använda filmer som publiceringskanal

Se Jaritas Holbrooks Youtube-kanal med pågående och slutförda projekt.

Fakta

Jarita Holbrook är för närvarande gästprofessor vid Institutionen för kultur- och medievetesnkaper. Hon är en forskare som rör sig mellan astrofysik, genus- och minoritetsforskning, antropologi, historia och teknologistudier. Hon har arbetat på NASAs Goddard Space Center och är doktor i astronomi och astrofysik vid UCLA Center for the Cultural Studies of Science, Technology and Medicine och vid  Max Planck Institute for the History of Science. Jarita Holbrook är för tillfället verksam som professor i fysik vid Western Cape University i Sydafrika.