Publicerad: 2022-04-13

EU-kommissionär och landsbygdsminister till Skogens dag

NYHET Det blir en unik uppslutning från den högsta politiska nivån när Skogens dag arrangeras den 12 maj. Landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S) finns på plats och EU-kommissionär Virginijus Sinkevičius, med ansvar för miljö, hav och fiske, deltar digitalt.

Text: Johanna Fredriksson/Jonas Ericson

För åttonde året i rad samlas forskare, världsledande teknikutvecklare och samhälle för nätverkande och kunskapsutbyte inom det skogliga området.
Årets tema är ”För hållbar samhällsutveckling” och fokus ligger på vår generations största utmaningar; klimatkrisen och säkerställandet av en rik biologisk mångfald.

Toppnamn på talarlistan

Listan med medverkande är lång. Bland talarna finns EU-kommissionär Virginijus Sinkevičius, med ansvar för miljö, hav och fiske, han kommer att delta digitalt för att prata skogsfrågor. Fysiskt på plats finns landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S), hon kommer att tala om skog och hållbarhet.

– Det stora intresset för skogsfrågor på EU-nivå kan relateras till de målkonflikter mellan bevarande- och nyttjandeintressen som synliggörs i dagens skogsdebatt. I detta sammanhang står europeiska intressen ibland i kontrast till nationella intressen. Att kunna samtala med dessa ”tunga” gäster kan ge möjlighet att skapa ömsesidig förståelse och viktiga steg framåt, säger Dieter Müller, vicerektor vid Umeå universitet.

Umeå universitet arrangerar Skogens dag tillsammans med Länsstyrelsen Västerbotten, Skogstekniska klustret och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

– Umeå universitet är en stark aktör när det gäller skogsforskning. En styrka i detta sammanhang är forskningens mångfald som inte enbart omfattar naturvetenskaplig forskning utan också ger samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv på skogen som resurs för näringsliv och människors välbefinnande, säger Dieter Müller.

Skogens dag äger rum på Berns Hotel i Stockholm den 12 maj. Den som vill är välkommen att anmäla sig.

Läs mer om konferensen och gör en anmälan, senast den 22 april.

Ett årligt arrangemang

Skogens dag är ett årligt arrangemang som genomförs av Länsstyrelsen Västerbotten, Skogstekniska klustret, SLU och Umeå universitet. Syftet är att utgöra en nätverksarena för att stärka kunskapen och drivkraften som finns inom det skogliga området. För första gången kommer konferensen att äga rum på Berns Hotel i Stockholm.