Publicerad: 2019-11-11

EU lyfter fram Zika-samarbete som enastående

NYHET Ett enastående exempel på internationellt forskningssamarbete. Så lyfter EU-kommissionens generaldirektorat för forskning och innovation fram projektet ZikaPLAN som engagerar forskningsinstitutioner världen över och som samordnas från Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson

ZikaPLAN, Zika Preparedness Latin American Network, samlar 25 ledande forsknings- och folkhälsoorganisationer i Latinamerika, Nordamerika, Afrika, Asien och Europa. Projektet syftar till att skapa en strategi mot Zika och att bygga beredskap mot utbrott av den fruktade sjukdomen.

ZikaPLAN är ett av de projekt som EU lyfter fram i en video om internationella forskningssamarbeten. EU stödjer ZikaPLAN med 11,5 miljoner Euro. Projektet är nu inne på sitt fjärde och sista år. EU-bidraget samordnas av Umeå universitets avdelning för epidemiologi och global hälsa under vetenskapligt ledning av professor Annelies Wilder-Smith.

Sjukdomen Zika orsakas av ett virus i familjen Flavivirus som sprids med vissa myggor och även kan överföras mellan människor. Zika ger i många fall bara lindriga symtom men kan hos gravida kvinnor överföras till fostret och där orsaka mikrocefali, det vill säga förkrympt hjärna. Världshälsoorganisationen WHO har klassat spridningen av Zika som ett nödläge.

Se EU:s video om internationellt forskningssamarbete

Information om ZikaPLAN

Raman Preet