Publicerad: 2013-11-19

EU-ministern besöker Umeå universitet

NYHET EU-minister Birgitta Ohlsson besöker Umeå universitet den 20 november. Hon kommer bland annat att besöka den statsvetenskapliga institutionen. Klockan 12.15 arrangerar Utrikespolitiska föreningen en öppen föreläsning.

Birgitta Ohlsson inleder dagen med att träffa delar av universitetsledningen. Därefter samtalar hon med lärare och studenter vid den statsvetenskapliga institutionen om demokratins status i Europa och högerpopulismens framväxt. Universitetslektor Johan Hellström inleder med en kort föreläsning.

Klockan 12.15 är Utrikespolitiska föreningen värd för en öppen föreläsning där Birgitta Ohlsson håller ett föredrag med titeln ”Värderingarnas Europa”. Föreläsningen äger rum i hörsal G i Humanisthuset.

Läs mer om Birgitta Ohlssons besök i Umeå

Film från Birgitta Ohlssons besök

Nu finns en film från EU- och demokratiminister Birgitta Ohlssons besök i Umeå den 20 november. I filmen berättar hon om dialogmötena, EU-frågor och om regeringens satsningar för att öka deltagandet i valet till Europaparlamentet.

Se filmen på regeringens webb

Redaktör: Karin Wikman