Publicerad: 2005-10-25

EU-pengar för hållbar utveckling till Handelshögskolan i Umeå

NYHET Universitetslektor Kifle Hamde vid Handelshögskolan, Umeå universitet, har tillsammans med ett europeiskt nätverk av forskare fått 89 000 euro för ett forskningsprojekt om hållbar utveckling.

Syftet med forskningsprojektet är att förse samhället med verktyg för att hantera kulturella olikheter vid strategier för hållbar utveckling. Det innefattar till exempel hur kulturella skillnader bidrar till välfärd och kunskapsproduktion. Ytterligare ett syfte är att öka antalet kvinnliga kulturforskare.
– Det känns fantastiskt roligt både att få detta europeiska projekt finansierat och att delta i det internationella forskarnätverket, säger universitetslektor Kifle Hamde. Nätverket – ett så kallat Network of Excellence – består av forskare från 32 olika europeiska universitet.

Läs mer om projektet "Sustainable Development in a Diverse World" under programmet "Knowledge Technology and Human Capital" på: www.feem.it/Feem/Pub/Programmes/default.htm

För mer information kontakta:

Kifle Hamde, Handelshögskolan, Umeå universitetTel: 090-786 61 49
E-post: kifle.hamde@fek.umu.se