Publicerad: 2014-05-12

Europeisk konferens om IT i högskolan vid Umeå universitet

NYHET Den 11–13 juni arrangerar Umeå universitet EUNIS 2014 – en årlig europeisk konferens om IT inom högskolan. Konferensen vänder sig till IT-professionella, lärare och forskare med intresse av hur IT kan användas inom utbildning, forskning och administration. Före den 12 maj är det möjligt att anmäla sig till en lägre avgift.

– Det här är första gången EUNIS-konferensen arrangeras i Sverige. Just i år firas 20-årsjubileum, och det passar särskilt bra att hålla konferensen i Umeå med tanke på kulturhuvudstadsåret, säger Ali Foroutan-Rad, chef för enheten för IT-stöd och systemutveckling, som tillsammans med IT-enheten står som värdar för konferensen.­

Organisationen EUNIS – European University Information Systems – arbetar för att utöka och förbättra samarbetet inom IT-området mellan europeiska universitet. Förutom deltagare från europeiska lärosäten, kommer konferensen också att locka många leverantörer och företag till Umeå universitets campus.

Målgruppen är såväl IT-professionella som lärare och forskare med ett särskilt intresse av hur IT används och bör användas för att ge bästa möjliga stöd till utbildning, forskning och administration inom högskoleområdet.

– Konferensen är ett väldigt bra tillfälle för intresserade medarbetare att utbyta kunskap och nätverka på hemmaplan med deltagare från hela Europa, säger Ali Foroutan-Rad.

Ett tema i tiden

Årets konferenstema är Higher education in the digital era och består av sex olika inriktningsspår: Supporting teaching and learning; University management – BI; The CIO and IT management; University Cooperation; Security och Software development.

Några av de internationellt välrenommerade talare som medverkar på konferensen är OBE Gerry Pennell, CIO Manchester University; Michiel Boreel, CTO Sogeti och Eden Dahlstrom, Director of Research Educause.

Hela programmet med inbjudna talare finns på
EUNIS 2014

Anmälan

Umeå universitet är medlem i EUNIS, något som innebär en lägre deltagaravgift för medarbetare. Anmäl dig senast den 11 maj för ytterligare reducerat pris.

Registrera dig

Frågor? Kontakta gärna: