Publicerad: 2018-11-19

Europeiskt minisymposium om tandlossningsbakterie i Umeå

NYHET Det fjärde årligen återkommande minisymposiet i The European Network for Aggregatibacter actinomycetemcomitans Research (ENAaR) anordnas 22-23 november av forskare vid institutionen för Odontologi på Umeå Universitet. Dessa minisymposier sammanför och ökar samverkan mellan forskargrupper som använder denna parodontit-associerade mikroorganism som modell i olika studier, inklusive kliniska och epidemiologiska studier, infektions och molekylärbiologi, samt antibiotikaresistens och biokemi.

Inbjudna externa deltagare:

Niels Nørskov-Lauritsen, Aarhus Universitet, Danmark
Anne Birkeholm Jensen, Aarhus Universitet, Danmark
George Belibasakis, Karolinska Institutet, Sverige
Nagi Bostanci, Karolinska Institutet, Sverige
Bao Kai, Karolinska Institutet, Sverige
Riikka Ihalin, Åbo Universitet, Finland
Terhi Maula, Åbo Universitet, Finland
Tuuli Ahlstrand, Åbo Universitet, Finland
Nelli Vahvelainen, Åbo Universitet, Finland

Lokala forskare, doktorander och forskaraspiranter som deltar i symposiet:

Anders Johansson, Jan Oscarsson, Rolf Claesson, Carola Höglund-Åberg, Mark Lindholm, Yvonne Samuelsson, Jessica Radu, Nick Sina Moghbel.

Programmet inkluderar:

Projektuppdateringar från forskargrupperna och workshops på teman som helgenomsekvensering av Aa-stammar, antibiotikaresistens, funktionell karaktärisering av Aa-proteomet, och molekylära verktyg för studier av Aa-virulens: manipulationer och nyttjande i laboratoriet.
Bidrag till anordnande av detta minisymposium har erhållits från medicinska fakulteten, Umeå Universitet.

The European Network for Aggregatibacter actinomycetemcomitans Research.