Publicerad: 2013-02-14

Eva Ahl-Waris gästforskare vid USSTE och institutionen för idé- och samhällsstudier under vårterminen 2013

NYHET Under vårterminen gästas Institutionen för idé- och samhällsstudier och forskargruppen Umeå Studies in Science, Technology and Environment (USSTE) av Eva Ahl-Waris, postdoktor i idéhistoria. Hennes aktuella forskning är inriktad mot arkeologi- och medeltida historia i Finland och Sverige.

Eva Ahl-Waris tog sin doktorsexamen i europeisk historia vid Helsingfors universitet 2010. Titeln på hennes avhandling är Historiebruk kring Nådendal och den kommemorativa anatomin av klostrets minnesplats (Vadstena: Societas Sanctae Birgittae, 2010). Hon har varit postdoktor sedan 2011. Hennes arbete som postdoktor vid Umeå universitet och Umeå Studies in Science, Technology and Environment (USSTE) finansieras av forskningsstiftelsen Niilo Helanderin Säätiö.

Ahl-Waris arbetar för närvarande med arkeologi- och medeltida historia i Finland och Sverige. Hennes forskning är inriktad på intresset för medeltida kloster i båda länderna och dess eventuella koppling till nationsbyggande.

Institutionen för idé- och samhällsstudier Umeå Studies in Science, Technology and Environment (USSTE)

Kontakt

Postdoktor i idéhistoria Institutionen för Idé- och samhällsstudier Umeå universitet

Redaktör: Sandra Olsson