Publicerad: 2017-09-22

Eva Mårell-Olsson medverkar i ForskarFredag den 29 september

NYHET Även i år medverkar forskaren Eva Mårell-Olsson, institutionen tillämpad utbildningsvetenskap, i ForskarFredag som även detta år genomförts på Umevatoriet.

Kan verkligheten förstärkas och förbättras med hjälp av modern teknik?
Den frågan ställer sig Eva Mårell-Olsson som i sin forskning bland annat intresserar sig för den senaste tekniken i form av smarta glasögon (Microsoft HoloLens) där virtuella objekt blandas med verkligheten.

Förstärkt verklighet, eller Augmented Reality som fenomenet också kallas, fick stor genomslagskraft i och med spelet Pokemon Go där mobil teknik i kombination med förstärkt verklighet blev spridd världen över.

Under ForskarFredag den 29 september kommer Eva Mårell-Olsson att på ett populärvetenskapligt sätt presentera sin pågående forskning i ämnet samt demonstrera den senaste tekniken i form av smarta glasögon (Microsoft HoloLens). Via denna teknik projiceras virtuella objekt via glasögonen vilka styrs med hjälp av handrörelser och röstkommandon. Under Evas demonstration kommer det även finnas möjlighet att få prova VR-glasögon på plats.

ForskarFredag är en del av European Researchers Night och genomförs den sista fredagen i september i 340 städer över hela Europa. ForskarFredag är Sveriges mest spridda vetenskapsfestival. År 2017 arrangeras aktiviteter på 30 orter över hela Sverige. Aktiviteterna arrangeras av lokala arrangörer – universitet och högskolor, science centers, kommuner, museum, forskningscenter, län och regioner – och samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, sedan 2006.

Målgruppen är den breda allmänheten med en särskild inriktning mot barn och unga. Under dagen och kvällen möts besökare och forskare genom experiment, workshops, prova-på-aktiviteter, vetenskapsshower, tävlingar, samtal, utställningar, science cafés och mycket mer.

ForskarFredag Umeå arrangeras av Umeå universitet och Umevatoriet.

Redaktör: Andreas Olsson