Publicerad: 2021-11-25

Examensarbete om optisk pincett belönas med Lilla Polhemspriset

NYHET Daniel Nilsson har tilldelats Lilla Polhemspriset för sitt examensarbete på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik vid Umeå universitet. Hans projekt handlade om att designa och utveckla en avancerad multifacetterad optisk pincett för att möjliggöra studier på biologiska system.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det var kul att få arbeta i en sådan bred och mångsidig forskargrupp, samt att få möjligheten att bidra med mina kunskaper på ett så aktuellt forskningsområde. Jag är tacksam för det stöd jag fick av mina handledare och mitt program, och ärad att mitt arbete belönas med Lilla Polhemspriset. Det ger motivation att fortsätta bidra till forskningssamhället och en bättre framtid, säger Daniel Nilsson.

Utvecklingen av optiska pincetter belönades 2018 med Nobelpriset i fysik. Optiska pincetter använder ljus för att fånga extremt små objekt och gör det möjligt att studera enskilda molekyler i levande celler. De är konstruerade av en laser som genom sitt strålningstryck och en lins kan fånga små föremål, till exempel bakterier och virus, i en slags optisk fälla.

Daniel Nilsson gjorde sitt examensarbete som student på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. Projektet genomfördes i Magnus Anderssons forskargrupp, Biofysik och Biofotonikgruppen, där man arbetar med att utveckla laser- och kamerabaserad mätteknik.

– Daniel Nilsson har i ett grundligt exjobb lyckats bygga upp ett nytt system som förbättrar redan kända tekniker för optiska pincetter. Hans arbete gynnar sannolikt forskningen på området under många år framöver, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer.

– Daniel har på ett mycket imponerande sätt designat ett system där flera optiska tekniker kan integreras och utvecklat smarta ingenjörsmässiga lösningar för optisk mekanik som möjliggör att vi kan kontrollera laserstrålarna i den optiska pincetten, säger Magnus Andersson. Daniels lösningar höll så pass hög kvalitet att vi dessutom publicerade ett vetenskapligt papper.

Daniel Nilsson är 26 år och härstammar från Örnsköldsvik. Efter sin civilingenjörsexamen har han påbörjat forskarutbildning och är nu doktorand vid Institutionen för fysik vid Umeå universitet i Magnus Andersson forskningsgrupp. Daniel jobbar nu vidare med att utveckla optiska mätmetoder samt metoder för att skapa 3D-printad mikrofluidik.

Lilla Polhemspriset delas ut av Sveriges Ingenjörer till årets bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen och består av 50 000 kronor och ett diplom. Priset delas ut den 2 december i en livesändning i Sveriges Ingenjörers Youtubekanal.

För mer information, kontakta gärna:

Daniel Nilsson, doktorand, Institutionen för fysik, Umeå universitet
E-post: daniel.pg.nilsson@umu.se