Publicerad: 2011-05-27

Examensutställning – låt er inspireras!

NYHET Den 31 maj och 1 juni är det dags för UID Design Talks, Designhögskolans årliga tillställning. Under dessa två dagar kommer skolan att pulsera av studentpresentationer, fester, mingel, happenings av olika slag och förstås själva examensutställningen.

Årets talare är den kände designern Richard Seymour. Förutom sin medverkan i den brittiska TV-serien Better by Design och flera prestigefyllda designpriser, har Seymor arbetat mycket med filmproduktion och reklam. Tillsammans med Dick Powell startade Richard Seymour företaget Seymourpowell 1984. Tack vare detta innovativa par designades bland annat världens första sladdlösa vattenkokare. Denne karismatiske designer kommer med all säkerhet att trollbinda sin publik. Trots att Seymour har ett mer än fullspäckat program (han talar vid flera konferenser runtom i hela världen under våren, sommaren och hösten) väljer han att komma till Designhögskolan i Umeå!

Som vanligt samlas designer och industrirepresentanter från hela världen för att ta del av examensstudenternas arbeten. Varje examensstudent håller en 5 minuters presentation av sitt projekt - totalt hålls 43 studentpresentationer under de två dagarna. Nytt för i år är att även företag från hela världen kommer att få möjlighet att presentera sig för studenterna. Under onsdagen kommer bland andra tyska BMW DesignWorksUSA och Bosch Design, designföretaget SMART DESIGN med kontor i New York, San Francisco och Barcelona, Nokia från Finland, Philips Design från Holland och Bestway Inflatables från Kina att ge studenterna inblick i företagen.

UID Design Talks är också en viktig arena för företag att hitta framtida medarbetare. Det återkommande inslaget att olika företag går igenom studentportfolios har varit extra eftertraktat i år. 33 företag från hela världen har bett att få möta studenter från de olika utbildningarna, för att kunna rekrytera studenterna för praktik eller anställning.

De varierande teman som finns i årets examensarbeten spänner över så olika områden som exempelvis trafiksäkerhet, koncept för tolkning av flera olika språk, album för ljudminnen, transportlösningar för elcyklar och elbilar, hjälpmedel för tatuerare och ergonomiska verktyg för slaktare. Projekten har i de flesta fall genomförts tillsammans med externa samarbetspartners, bland andra Nokia, Microsoft US, Komatsu Forest, Husqvarna, Atlas Copco, BMW och Volvo. Bland de 43 avgångsstudenterna finns ca 20 nationaliteter och flera av studenterna är redan prisbelönta för flera av sina designkoncept.

Vid Designhögskolan utbildas studenter till yrket industridesigner, och årligen antas 15 studenter till det treåriga kandidatprogrammet i industridesign samt 10-15 studenter vardera till respektive masterprogram: Avancerad produktdesign, Interaktionsdesign och Transportdesign. Masterprogrammen ges på engelska, och söks av studenter från hela världen. Över 60 procent av masterstudenterna kommer från andra länder än Sverige. Utbildningen vid Designhögskolan har en hög internationell renommé, och över 90 procent av de utexaminerade studenterna får arbete inom industridesignområdet efter avslutad utbildning. Hösten 2008 tilldelades Designhögskolan den prestigefyllda utmärkelsen "Framstående utbildningsmiljö" av Högskoleverket.

Om utställningen:

Utställningen är öppen för allmänheten
Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30
Tid: tisdag 7/6 – fredag 10/6