Publicerad: 2012-06-04

Examensutställning på Designhögskolan – 20-årsjubileum!

NYHET Få en glimt av framtiden, när studenter från hela världen visar hur man kan skapa nya och förbättra produkter, tjänster och system. Årets examensutställning 6-8 juni är den tjugonde i ordningen och har lika varierade som spännande teman.

Koncepten är skapade av avgångselever från Designhögskolans fyra utbildningsprogram: masterprogrammen i avancerad produktdesign, transportdesign och interaktionsdesign samt kandidatprogrammet i Industridesign. De flesta projekten har genomförts i samarbete med partners som exempelvis Volkswagen, Electrolux, Umeå kommun, Philips, Volvo och Skogstekniska klustret. Flera av studenterna har också vunnit priser för tidigare projekt.

Monica Lindh Karlsson är programansvarig för Industridesignprogramet. Hon berättar att studenterna har valt att arbeta med ett starkt användarperspektiv, innovationshöjd och en helhetsupplevelse för målgruppen.

– Årets studentgrupp från Industridesignprogrammet visar en intressant bredd som spänner över många aktuella designproblem, alltifrån interaktiva blomkrukor och säkerhetsutrustning för gruvor till en barnvagn anpassad för för rullstolsburna föräldrar.

– Vi är väldigt stolta över alla våra studenter. Nivån på examensarbetena stiger för varje år, och det ska bli spännande att se vad ungdomarna kan åstadkomma i framtiden, säger Designhögskolans prefekt, Tapio Alakörkkö.

Det begränsade antalet studenter och många tillfällen till samarbeten inom Designhögskolan och med externa partners gör att man känna varandra och utvecklar en särskild gemenskap.

– Det är fantastiskt att se hur studenterna utvecklas. Industridesign är en komplex kompetens och kunskap, och studenterna har arbetat mycket motiverat och målmedvetet med sina projekt i samarbete med externa partners. De har en fin kreativ gemenskap i gruppen och är nu redo för nya utmaningar som designers, säger Niklas Andersson som är programansvarig för masterprogrammet i interaktionsdesign.

Varmt välkommen!

Om examensutställningen:

Tid: 6 juni 12-16, 7-8 juni 10-16
Vernissage måndag 4/6 kl 19.30 Plats: Designhögskolan, Konstnärligt campus
Lista på examensarbeten på utställningen

För visning och mer information, kontakta Tapio Alakörkkö.

För mer information, kontakta gärna:

Monica Lindh-Karlsson Programansvarig, industridesignprogrammet 090-786 55 62, 070-667 62 42
monica.lindh@dh.umu.se

Niklas Andersson Programansvarig, masterprogrammet i interaktionsdesign 070-667 08 63
niklas.g.andersson@dh.umu.se

Tapio Alakörkkö Prefekt, Designhögskolan 090-786 98 35, 073-620 51 51