Publicerad: 2007-06-01

Examensutställning på Designhögskolan

NYHET Den 4-15 juni visar 45 nya industridesigner från Designhögskolan vid Umeå universitet sina examensarbeten. Deras projekt behandlar allt från resväskor för singelkvinnor till motorsågar för nybörjare. Den 1 juni föreläser dessutom fem personer som inte tvekat att gå sin egen väg.

Välkommen på pressvisning av examensutställningen fredagen den 1 juni kl. 16.00 då det också finns möjlighet att intervjua föreläsarna. Plats: Designhögskolan, Östra Strandgatan 30, Umeå.
Utställningen är öppen för allmänheten 4-15 juni kl 13-17 varje dag.

Programmet för dagen inleds den 1 juni klockan 10 då inbjudna talare berättar under temat ”They Didn’t Take No for an Answer – Stories of Courageous People”.
Fullständigt program med talare och titlar finns på: www.dh.umu.se/?P=2059

Klockan 19.00 på fredagskvällen öppnar årets utställning. Då presenteras arbeten från Designhögskolans treåriga kandidatprogram i industridesign och de tre tvååriga masterprogrammen i transportdesign, avancerad produktdesign och interaktionsdesign. Transportdesign är den enda utbildningen i sitt slag i Norden. Interaktionsdesign har ett fåtal motsvarigheter i världen. Bland de 45 studenter som nu exa-mineras återfinns 14 nationaliteter. Examensarbetena har genomförts i samarbete med olika industrifö-retag, forskningsgrupper eller organisationer.

Studenterna genomför sina examensarbeten under 10 veckor för kandidatexamen och under 20 veckor, en hel termin, för masterexamen. Varje student utgår från ett problem. I en strukturerad designprocess genomförs noggranna studier av hur produkten används eller förmodas komma att användas av till-tänkta användare. Studenterna utvecklar sedan ett antal innovativa konceptförslag och så småningom ett slutligt designförslag som gestaltas i skisser och en presentationsmodell.

Från den 4 juni finns examensarbeten med bilder i färg på: www.dh.umu.se.

Vill ni ha pressbilder för publicering före den 4 juni kan ni snabbt tillhandahålla dem från foto@jostein.se

För ytterligare information, kontakta: Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Bengt Palmgren, rektor vid Designhögskolan Telefon: 070-341 03 12