Publicerad: 2016-05-31

Examensutställning visar industridesign av högsta klass

NYHET Kan nytänkande design underlätta omhändertagandet vid epidemier? Kan design revolutionera arbetsmiljön inom industrin? Kan design få barn att förstå abstrakt och komplex kunskap? Designhögskolan i Umeå, en av världens högst rankade designutbildningar, samlar över 100 besökare från näringslivet till öppningen av sin examensutställning 2–3 juni.

UID16 är inte bara Designhögskolans årliga examensutställning. Det är också ett evenemang som sätter Umeås främsta talanger när det kommer till industridesign i fokus. Under två intensiva dagar kommer avgångsstudenterna att presentera sina examensprojekt både muntligt, via 3D-modeller och genom visualiseringar.

– Projekten som visas upp i år är otroligt intressanta.  Några sätter fingret på många av vår tids viktigaste frågor så som miljö och hållbar utveckling, det handlar om allt från stadsodling, och biodling i stadsmiljö till strategier för att minska matsvinnet berättar Johan Redström, rektor för Designhögskolan.

– Ett annat intressant projekt är en tjänst som hjälper dig som konsument i matvarubutiken att välja varor som stämmer överens med dina egna värderingar, exempelvis närproducerat, ekologiskt eller lång hållbarhet, säger han.

Många projekt riktar sig till barn och flera handlar om hur man, på ett kreativt och enkelt sätt kan få barn att förstå programmering, en kunskap som i framtiden kommer bli allt mer viktig. Ett annat projekt som riktar sig mot barn och ungdomar är ”Astronomer”.

– I samarbete med Umevatoriet har jag i mitt projekt fokuserat på att öka barns och ungdomars förmåga att förstå hur forskare studerar rymden. Förhoppningen är att modellen kommer finnas tillgänglig på Umevatoriet inom en snar framtid, berättar Regimantas Vegele, som är student vid masterprogrammet i interaktionsdesign.

Möjligheter kring ny teknik är också en röd tråd och Gaurang Nagre, student vid masterprogrammet i transportdesign, har studerat hur man inom bilindustrin i framtiden kan skapa en mer hållbar produktion med hjälp av 3D-printrarnas utveckling.

– Jag tror besökare kommer vidga sina vyer när det kommer till vad design kan åstadkomma i termer av förändring efter ett besök på vår utställning säger rektor Johan Redström.

Designhögskolan gör sig redo för UID16 och årets examensutställning. Foto: Peder Fällefors

Designhögskolans examensutställningar har blivit en mötesplats för människor i branschen. Många av besökarna är intresserade av att möta nya förmågor och se trender och diskutera strömningar inom industridesignfältet.  Inbjuda huvudtalare på årets arrangemang är Mårten Jönsson från Google samt Thomas Ingenlath från Volvo Cars. UID16 har lockat besökare från både svenska och internationella företag, så som BMW, Lego, Volkswagen, Electrolux, Philips, Husqvarna, och Nokia. För skolans studenter är det ett ypperligt tillfälle att visa upp sin talang och sina styrkor som designers för stora internationella företag.

– Studenter brukar få anställningserbjudanden på stående fot under våra examensevent, vilket känns otroligt roligt och det säger samtidigt något om kunskapsnivån hos våra studenter och kvalitén på våra program berättar Johan Redström.

Utställningen som huserar i Designhögskolans egna vackra lokaler på Konstnärligt campus, öppnar upp dörrarna för allmänheten den 6 juni och är öppet 10–16  alla dagar fram till 10 juni för den som vill komma och ta del av studenternas modeller, idéer och visioner.

Läs mer om respektive studentprojekt och se schemat för dagen

Pressbilder på utvalda projekt för nedladdning

Journalister som vill intervjua studenter om deras examensprojekt kan ta kontakt med Emma Skog, kommunikatör, 072-541 73 44, för lämplig tid och plats.

Designhögskolan har ca 140 studenter från 31 länder och utbildar designer i världsklass. Totalt visar utställningen 46 projekt från avgångsstudenter på kandidatprogrammet i industridesign och masterprogrammen i avancerad produktdesign, interaktionsdesign och transportdesign, samt 3 projekt från examinerade doktorander.

För mer information, kontakta gärna:

Demian Horst, programansvarig för masterprogrammet i transportdesign, Designhögskolan Umeå Universitettelefon 090-786 97 82
E-post: demian.horst@umu.se

Johan Redström, rektor, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: 072-513 61 90
E-post: johan.redstrom@umu.se

Maria Göransdotter, vice rektor, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: 070-336 70 36
E-post: maria.goransdotter@umu.se

Emma Skog, kommunikatör, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: 072-541 73 44
E-post: emma.skog@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog