Publicerad: 2023-11-23 Uppdaterad: 2023-11-24, 08:01

Excellent lärare i sociologi

NYHET Umeå universitet firade nyligen sina meriterade och excellenta lärare, utnämnda under perioden ht-21 till vt-23. Den högtidliga ceremonin, med både tal och musikunderhållning, hölls i Lärarutbildningens ljusgård.Bland de uppmärksammade lärarna fanns Åsa Gustafson, utnämnd till excellent lärare vid Sociologiska institutionen.

Nyligen firades utnämnda meriterade och excellenta lärare vid Umeå universitet, från perioden ht-2021 till vt-2023, under lärarhögtiden i Lärarutbildningens ljusgård. Utöver att alla lärare fick ett individuellt tack och ”guldnål” innehöll ceremonin även tal av rektor Hans Adolfsson, pianomusik av Björn Malmehed samt sång framförd av Psyk-kören under ledning av Samuel Mattsson.

En av de excellenta lärarna som uppmärksammades var Åsa Gustafson vid Sociologiska institutionen.

Meriterade lärare

För att bli utnämnd till meriterad lärare, dvs det första steget ska man visa för bedömare att man har en omfattande och bred undervisningserfarenhet, har ett engagemang för och visar skicklighet inom undervisningen. Det viktigaste är kanske att ha ett reflekterande förhållningssätt till sitt undervisningsuppdrag.

Excellenta lärare

För att i stället bli utnämnd till excellent lärare ska man visa att man har en bredare pedagogisk skicklighet och att ens lärargärning i stor utsträckning bygger på ett vetenskapligt förhållningssätt, att man har haft positioner som innebär ett pedagogiskt ledarskap och att man bidragit till den högskolepedagogiska utvecklingen både inom och utom universitetet samt kan visa på ens professionella utveckling.

Vad ser du som mest meningsfullt i arbetet?

Att hitta undervisningsupplägg som både engagerar och utmanar studenter är nog bland det roligaste med att vara lärare.

Jag är intresserad av pedagogiska frågor och framför allt hur undervisning, ämnesinnehåll och utbildningens mål kan stärka varandra. En förmån när man arbetar här på universitetet är att jag har kunnat delta i exempelvis kurser, pedagogiska luncher och pedagogiska seminarier med andra inspirerande lärare. Jag har gillat att prova nya saker, och när jag har provat och kunnat utvärdera har jag ofta kunnat presentera och försöka inspirera andra via pedagogiska seminarier och personaldagar vid institutionen eller via nationella konferenser. Då blir ett vetenskapligt förhållningssätt värdefullt. För mig handlar det om att inte bara tro att något är bra eller att generalisera kring vad som är bra undervisning utan att använda sig av forskning för att välja undervisningsmetoder i relation till ämnesinnehåll och aktuell utbildning, om det är en specifik kurs eller ett moment inom ett program. Detta är vad jag kommer att kunna fokusera på under dom kommande åren.

Vilken är den största utmaningen med att vara lärare?

Under många år har jag haft förmånen att få vara engagerad i olika utbildningsutskott, programråd och exempelvis vara programsamordnare där mer övergripande planerings- och samordningsarbete varit väsentligt vilket lett till många insikter kring helhetens betydelse för det pedagogiska ledarskapet. En sådan är att lärare behöver förstå sin del i en helhet och också kan förmedla var och vad i en helhet specifik undervisning sker. Det är nog det mest utmanande vad gäller pedagogiskt ledarskap, att få lärare som är vana att arbeta självständigt att samarbeta för att exempelvis generiska kompetenser ska ha en progression eller breddas under hela program.

Hur ska det firas?

Till följd av pandemin har universitetets firande fördröjts så jag blev utnämnd november 2021 och då firade jag med delar av familjen på en libanesisk restaurang i Stockholm. Nu har meriterade lärare och excellenta lärare firats av universitetet med både ceremoni och middag.

Åsa Gustafson

Fler meriterade lärare från Sociologiska institutionen

Även Ulrika Schmauch, som utnämnts till meriterad lärare under perioden ht-2021 till vt-2023, deltog i ceremonin.