Publicerad: 2012-07-16

Fajten mot fästingvirus

NYHET 2011 var ett rekordår. Då drabbades 284 personer i Sverige av fästingburet TBE-virus – en otäck inkräktare som kan resultera i hjärninflammation och bestående skador.

– De höga siffrorna beror på flera faktorer. Kombinationen av en minskad rådjursstam, en stor gnagartopp och ett milt klimat gjorde att många infekterade fästingar var ute och letade blod under större delar av året. Inte blev det bättre av att det var ett bra svampår som resulterade i att människor vistades mer ute i naturen, säger Anna Överby, forskningsledare vid Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) vid Umeå universitet.

Anna Överby forskar om striden mellan människans immunförsvar och det fästingburna TBE-viruset. När viruset förs över till människan tar det sig in i våra celler och förökar sig snabbt. Viruset möblerar om i cellerna på jakt efter gömställen för sina förökningsmekanismer, vilket vilseleder cellernas virusdetektiver som inte kan få tag på viruset – som transporteras vidare till nästa cell, och nästa...
– Cellerna sätter igång ett försvarsprogram för att bromsa infektionen. Men det går alldeles för långsamt, när cellerna reagerar har viruset redan spridits.

Försvarsprogrammet startar genom att cellerna producerar interferoner, signalmolekyler som tar sig vidare till andra celler, varnar och säger åt dem att börja producera försvarsproteiner. Anna Överby studerar ett av dessa proteiner som heter viperin – en envis försvarare mot TBE. Och Anna tänker ge fästingviruset en hård match.
– Idag finns vaccin mot TBE-virus, dock inget botemedel för den som drabbats. Men när vi vet hur viperin fungerar när det angriper virus kan vi utveckla ett läkemedel som triggar igång produktionen av viperin eller gör samma saker som viperin.

Tack vare nya forskningsmedel är det fullt ös i Anna Överbys labb. Hennes forskning sysselsätter två doktorander, två postdoktorer och två projektstudenter. I framtiden hägrar behandling av människor som smittats av TBE.

Fakta Anna Överby:

Anna Överby läste till civilingenjör i teknisk biologi vid Umeå universitet, disputerade vid Karolinska institutet 2007 och fortsatte som postdoktor vid universitetet i Freiburg. Hon kommer ursprungligen från Älvsbyn, spelar i svenska landslaget i undervattensrugby (silvermedaljör i VM 2011). När Stiftelsen för strategisk forskning, SSF, utsåg 14 hemvändande, nyskapande forskare som beviljades ett forskningsanslag om 2,95 miljoner kronor
 vardera var Anna Överby en av dem.

Text: Sofia Eriksson

Mer läsning: