Publicerad: 2013-09-26

Fallskador orsakar stort lidande för Västerbottningar

NYHET Det dör fler av fall än vad det gör av trafikolyckor. Fallolyckorna kostar samhället totalt 4,8 miljarder om året och Västerbotten ligger fortfarande över riksgenomsnittet. För att hålla sig på benen tar hela länet i från tårna nästa vecka. Kampanjen Fall int!, där bland andra Umeåprofessorn Lillemor Lundin Olsson kommer att tala, drar igång den 1 oktober, på FN:s internationella äldredag.

Förra året behövde 1649 Västerbottningar ligga på sjukhus efter att ha ramlat. Det orsakar stort lidande för den enskilde. Under kampanjen Fall int! sker det aktiviteter på flera platser i länet. Se vad som händer och var det händer på www.fallint.se. Följ även kampanjen på Twitter: @Fallint2013

Bland aktiviteterna kan nämnas att Lillemor Lundin Olsson, sjukgymnast och professor vid institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Umeå universitet, kommer att föreläsa på temat "Kan man träna fast man är 90 år?". Föreläsningen äger rum tisdag den 1 oktober kl 13.00 i Tonsalen, Folkets Hus i Umeå. Föreläsningen kommer även att webbsändas via ABF Play, www.abfplay.se.

Lillemor Lundin-Olsson kommer även att medverka i en chatt där du kan ställa dina frågor om fall och vad man kan göra för att undvika att falla, torsdag den 3 oktober på www.hälsa2020.se.

Missa inte heller professor Dawn Skeltons föreläsning som hon håller i sal Betula, Norrlands universitetssjukhus i Umeå, som också går under temat "Kan man träna fast man är 90 år?" Hon kommer att tala om värdet av träning för att förebygga fall. Föreläsningen täcker de huvudsakliga riskfaktorerna för fall och fallskador, vilka evidensbaserade åtgärder som är kända för att minska riskerna både hos de som redan har fallit och skadat sig och för att förhindra framtida fall. Ett särskilt fokus ligger på fysisk aktivitet på ett säkert sätt till äldre och skörare.

Klicka här för att hitta mer information om kampanjen Fall int!

Redaktör: Karin Wikman