Publicerad: 2014-10-17

Får 100 000 kronor till celiakiforskning

NYHET Fredinah Namatovu, doktorand vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin vid Umeå Universitet, har tilldelats 100 000 kronor i forskningsanslag av Svenska Celiakiförbundet.

Forskningen som Fredinah Namatovu arbetar med handlar om vilka faktorer som har betydelse för om barn och ungdomar utvecklar celiaki, även kallat glutenintolerans.
– I delprojektet som jag nu fick pengar för ska jag undersöka faktorer som hör till moderns graviditet, förlossningen och perioden efter födseln, säger hon.

Hennes målsättning är att blir klar med rapporten våren 2015.
– Det här bidraget gör att jag kan slutföra min forskning. Det hade blivit mycket svårare utan denna finansiering, för även om forskning om celiaki är viktig är det svårt att få fram de pengar som behövs, säger Fredinah Namatovu.

Celiaki klassas idag som en folksjukdom i Sverige, och är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland barn.
– Det finns väldigt mycket som vi ännu inte vet om celiaki, och det är helt centralt att forskare får möjlighet att undersöka orsakerna till sjukdomen, säger Christina Ralsgård, generalsekreterare Svenska Celiakiförbundet i ett pressmeddelande.

För mer information, kontakta gärna:

Fredinah NamatovuTelefon: 090-786 58 77
E-post: fredinah.namatovu@epiph.umu.se