Publicerad: 2010-10-28

Får forskningsanslag från prins Carl Philip

NYHET Elisabeth Stoltz Sjöström, dietist och doktorand i pediatrik vid Umeå universitet, har tilldelats forskningsanslag från Lilla barnets fond. Fondens beskyddare, H. K. H. Prins Carl Philip, delar personligen ut forskningsanslaget vid en ceremoni den 28 oktober i Stockholm.

Elisabeth Stoltz Sjöström och medarbetare forskar om hur den tidiga näringstillförseln påverkar tillväxt och senare hälsotillstånd hos extremt prematura barn. Elisabeth Stoltz Sjöström får 75 000 kronor, och totalt delas 260 000 kronor ut i forskningsanslag.
Lilla barnets fond är en ideell förening, som stödjer forskning och utveckling rörande det nyfödda barnet. Såväl privatpersoner som företag kan bli medlemmar i Lilla barnets fond.

Kontaktinformation: Elisabeth Stoltz Sjöström institutionen för klinisk vetenskap, pediatrik & institutionen för kostvetenskap Umeå universitet Telefon: 090-786 5007
E-post: elisabeth.stoltz.sjostrom@kost.umu.se

Läs mer om Lilla barnets fond

Redaktör: Camilla Bergvall