Publicerad: 2017-04-11

Fascinerande växter på TV

NYHET För en månad sedan anordnade SLU och Umeå universitet en öppen seminariedag om fascinerande växter. Seminarierna filmades av UR Samtiden och går att se på play-kanalen UR Skola.

Hur fungerar växterna och hur ser det ut inne i cellerna? Hur samarbetar växter och svampar i marken?

Dessa frågor, och flera till, besvarades i de åtta föreläsningar för allmänheten som gavs under en seminariedag om växtforskning vid SLU i Umeå den 9 mars. Föreläsningarna hölls av Umeå Plant Science Centre. Här arbetar både forskare från SLU och Umeå universitet.

Ta gärna en titt!

TV-sändningar

Alla föreläsningar

Fyra av seminarierna hölls av forskare från Umeå universitet:

Hur vet egentligen trädet att det är höst. Stefan Jansson. 25 minuter

Hur växter bygger ledningar Sacha Escamez. 22 minuter

Fotosyntesen och cellens energifabriker. Per Gardeström. 21 minuter

Om växter och deras försvar. Benedicte Albrectsen. 22 minuter

Umeå Plant Science Centre

Växternas cell-och molekylärbiologi och genetik är ett spännande forskningsfält där SLU och Umeå universitet ligger långt framme. Seminariedagen anordnades av Umeå Plant Science Center, UPSC, som är ett samarbete mellan SLU och Umeå universitet. Centret är en världsledande miljö för växtbiologi.

Redaktör: Ingrid Söderbergh