Publicerad: 2015-12-16

Fastighetsnytt: Bostadsområde i Umeå klimatsmart med solenergi

NYHET Efter den förödande branden på Geografigränd på Ålidhem julhelgen 2008, då ett helt kvarter förstördes, beslöt det kommunala bostadsbolaget Bostaden att skynda långsamt med återuppbyggnaden.Man passade istället på att även renovera angränsande kvarter: hållbart, energisnålt – i ett samarbetsprojekt med Umeå Energi och Umeå universitet.

Ett inslag var att Bostaden finansierade hälften av Jimmy Vesterbergs doktorandtjänst vid Institutionen för tillämpad elektronik och fysik, vilket hittills resulterat i licentiatavhandlingen A regression approach for assessment of building energy performance – och bidragit till starkt minskad energiförbrukning.

Solcellstak på Ålidhem
Solceller på Ålidhem. Foto: Bostaden.

I samarbete med Umeå Energi har i kvarteret också byggts Norrlands största solcellsanläggning om drygt 2 650 kvadratmeter på tak och balkonger.

Läs mer i Fastighetsnytt Norr

Tidigare nyheter om samarbete mellan Umeå universitet och Umeå kommun:

2014-05-16: Projektet Hållbara Ålidhem får Energy Global Award 2012-09-14: Ökat samarbete för hållbar utveckling

Bokomslag
Projektet sammanfattas i boken Framtidens allmännytta – hållbar som Ålidhem.
Foto: Bostaden.

Redaktör: Michael Nordvall