Publicerad: 2013-06-17

Federerade databaser i fokus

NYHET Erik Elmroth, professor i Datavetenskap, och Demografiska databasens föreståndare Anders Brändström vill göra Umeå universitet till pionjärer inom federerade databaser. Ett initiativ utredaren Bengt Westerberg tror skulle stimulera registerforskningen.

Unika data gör att Sverige har chans att bli bäst i världen på registerforskning. Tyvärr agerar dagens virrvarr av lagar ofta bromskloss. När regeringens utredare Bengt Westerberg nyligen besökte Demografiska databasen vid Umeå universitet tändes emellertid hoppet om bättre forskningsvillkor.

DDB:s föreståndare, Anders Brändström, och Erik Elmroth, professor i datavetenskap, tror sig ha hittat en lösning. Den stavas federerade databaser och utgår från principen ”se, men inte röra”.

– Genom federerade databaser går det att kombinera information från flera olika register virtuellt. För forskarna ser allt ut som en enda källa och de kan göra analyser på stora mängder data, utan att uppgifterna behöver förändras eller ens lämna sina ursprungliga dataägare, säger de båda.

Mot bakgrund av att Umeå universitet redan är stora på närliggande teknik som moln och grid computing vore det enligt duon fullt möjligt att agera föregångare och leda den tekniska utvecklingen.

Redaktör: Mikael Hansson