Publicerad: 2013-11-21

Felsökningarna fortsätter – nya driftstörningar kan uppstå

NYHET Felsökningarna efter gårdagens driftstopp och driftstörningar fortsätter.– Vi kommer inte att vara tillbaka i en normal driftssituation förrän vi har lyckats få en stabil strömförsörjning. Eftersom vi nu har alternativa och tillfälliga lösningar kan det uppstå nya driftstörningar, säger Ali Foroutan-Rad, chef för IT-stöd och systemutveckling (ITS).

Felsökningarna pågår sedan i går kväll tillsammans med leverantörens teknikexpert. Sent i natt konstaterades att det inte rörde sig om de troliga felen. Specialutrustning har införskaffats på morgonen för att kunna göra vidare felsökning av en särskilt komponent i en strömutrustning.
– I värsta fall måste utrustningen ersättas helt. Det handlar om en komplicerad anläggning som stabiliserar strömförsörjningen. Den väger som en mindre lastbil, använder fem ton batterier, tar upp ett helt rum och är säkrad med 3 x 500 ampers säkring. Med andra ord är det inte något som finns på hyllan på en affär och kan beställas med kort varsel, säger Ali Foroutan-Rad.

Ett ytterst ovanligt och olyckligt sammanträffande gjorde att även ersättningsgeneratorn slogs ut. Det är också en jätteanläggning och även för denna fortsätter felsökningen.
– Vi vet fortfarande inte vad som har orsakat det hela men det rör sig om ström och strömförsörjningen och inte om datorer och nätverk. Däremot har dessa fel påverkat och fortsätter att ha inverkan på bland annat system och servrar, förklarar Ali Foroutan-Rad.

Han understryker att en normal driftssituation och normalkapacitet först är möjlig när strömförsörjningen är stabil igen. Enheten för IT-stöd och systemutveckling är beroende av externa leverantörer för detta och har ett bra samarbete för att så snart som möjligt återställa allt till ett normalt stabilt läge. Före dess kan inte alla system vara igång och inte heller gå för fullt.
– Vi har ordnat alternativa och tillfälliga lösningar. Det gör också att nya driftstörningar kan uppstå både på grund av pågående felsökningar och tester, då saker och ting behöver stängas av, men också om dessa tillfälliga strömaggregat går sönder.

E-post, telefoni och webb är fortsatt högst prioriterade att hålla igång. Bland övriga system har framför allt lärplattformen Cambro och system som ITS måste ha igång för att kunna genomföra nödvändigt arbete förtur.
– Medarbetarna gör ett fantastiskt arbete. Det är sådana här gånger man ser vad tillgången till professionella, engagerade och lojala medarbetare betyder. Det krävs otroligt mycket för att under rådande omständigheter ordna så att så mycket som möjligt hålls någorlunda flytande.

– Jag vill också uttrycka min stora tacksamhet för den förståelse som våra systemägare, användare och kunder visar, avslutar Ali Foroutan-Rad.

Fortlöpande information finns på: