Publicerad: 2020-11-30

Fem frågor till Karolina Broman i utbildningskommittén

NYHET Karolina Broman är universitetslektor vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. Hon har arbetat vid Umeå universitet sedan 2001, främst med undervisning vid lärarutbildningen inom de naturvetenskapliga ämnena. 2017 utnämndes hon till excellent lärare och fick samma år Lärarhögskolans pedagogiska pris. Sedan 2019 är hon ordförande i utbildningskommittén vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Text: Anna-Lena Lindskog

Hur är det att leda utbildningskommittén?

– Efter 15 månader måste jag erkänna att nästan alla känslor passerat under denna period. Alltifrån glädje över att få samarbeta med så många fantastiska medarbetare på fakulteten, med studenter, och framför allt med mina närmaste utbildningskollegor på fakultetskansliet, till sorg över att i dag inte få träffa dessa människor som skapar våra utbildningar. En annan känsla är, och har varit, förvåning. Jag har lärt mig mycket som jag inte känt till om universitetet trots att jag jobbat här nästan 20 år. Nyfikenhet är också en känsla som jag har hela tiden, det finns så mycket spännande som händer på vår fakultet. När jag klev på uppdraget som utbildningskommitténs ordförande var det mesta nytt, sedan slog covid-19-viruset till. Det har gjort att det funnits hur mycket som helst att göra.

Hur har coronapandemin påverkat fakultetens utbildningar och ditt uppdrag?

– Detta virus har påverkat oss alla väldigt mycket, hur vi betraktar och genomför undervisning, examination och möten. Den digitala undervisningen har relativt ofta fungerat över förväntan, dels min egen undervisning, men även det jag hör från andra. Den digitala examinationen är däremot betydligt mer problematisk. Det är förstås tråkigt med allt digitalt, och kroppen far illa av att sitta vid datorn så mycket. Men vi har snabbt lärt oss mycket som vi förhoppningsvis kan ta med oss för att göra våra utbildningar ännu bättre även post-Corona. Här hoppas jag att vi kommer att hinna lära av varandra, för att öka kvaliteten på våra utbildningar.

Varför är utbildning så viktigt för dig?

– För mig är lärande centralt, i grund och botten är jag gymnasielärare i kemi och biologi och jag har undervisat på universitetet nästan hela mitt yrkesliv. Eftersom jag också forskar i kemididaktik, det vill säga hur vi lär oss kemi, har jag nog alltid funderat på hur vi lär oss och varför vissa saker uppfattas lätta, svåra, intressanta eller tråkiga. En grundläggande aspekt av utbildning är kommunikation, hur vi kommunicerar med varandra påverkar hur vi lär oss. Det finns så mycket att fundera vidare kring, hur vi ska utveckla våra utbildningsprogram för att de ska bli så bra som det bara går.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det absolut bästa är förstås människorna som skapar våra utbildningar. Engagemanget och drivet som jag möter både hos lärare och studenter är stimulerande. Att befinna sig i en miljö där kunskap och lärande är i fokus är väldigt inspirerande. Det är också kul att få lära sig nya saker hela tiden.

Vad önskar du mest av allt just nu?

– Självklart är det att covid-19-viruset inte ska påverka våra liv så fullständigt som det gör nu. Jag längtar efter att träffas, både i jobbet och privat. En lite lugnare period jobbmässigt skulle heller inte skada. Jag hoppas också att julen blir en tid att läsa annat än sånt som hör till jobbet, en bok i soffan ser jag fram mot.