Publicerad: 2013-07-02

Fem från Umeå till Universiaden – studentidrottens motsvarighet till OS

NYHET Umeå universitet och Idrottshögskolan representeras av fem personer på Universiaden – studentidrottens motsvarighet till OS. Tävlingen pågår mellan den 6–17 juli i ryska Kazan.

De Umeåidrottare som följer med är Josefin Loob (forward) och Kristina Nybom (guard) i basket samt Jakob Thorvaldsson i höjdhopp. Även på tränarsidan deltar en person – friidrottstränaren Jan Bäck – som också är Jakob Thorvaldssons personlige coach. Dessutom följer Umeåstudenten Andreas Ågren med som massör. Truppen från Umeå hade varit större om inte diskuskastaren Johnny Karlsson i förra veckan ådragit sig en skada och tvingats lämna återbud. Sverige skickar en trupp på totalt 100 personer till Universiaden.

Universiaden är en av världens största tävlingar och har arrangerats vartannat år sedan 1959. Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och stora internationella mästerskap. I årets Universiad deltar cirka 13 500 idrottare vilket är fler än på London-OS. Flera av medaljörerna från London finns på plats i Kazan för att tävla om de 351 åtråvärda medaljerna. Rysslands president Vladimir Putin har personligen varit och inspekterat flera av de nybyggda arenorna.

– Vi ser fram emot ett högklassigt arrangemang med mängder av duktiga studentidrottare. För deltagarna är en Universiad ett bra sätt att utveckla sin mästerskapskompetens inför framtiden och förhoppningsvis får vi med oss några medaljer hem, säger Johanna Olsson, tävlingsledare, Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Sommaruniversiaden i korthet

• 13 500 deltagare från 170 länder.
  • 2 000 journalister och direktsänd tv i ett 50-tal länder. Bland annat sänder Eurosport direkt.
  • 20 000 volontärer
  • Tolv obligatoriska idrotter: basket, bordtennis, fotboll, friidrott, fäktning, gymnastik, judo, simhopp, simning, tennis, vattenpolo och volleyboll.
    Valfria idrotter som respektive arrangör fastställer. I Kazan boxning, rodd, landhockey, tyngdlyftning, beachvolleyboll, konstsim, schack, skytte, kanot, brottning, bältesbrottning och rugby.
  • Tävlingar genomförs på 64 olika arenor varav ungefär hälften är nybyggda för Universiaden.
  • Nästa Sommaruniversiad arrangeras i Sydkorea 2015.
  • Nästa Vinteruniversiad arrangeras i Trentino, Italien i december 2013.

Pressinfo – Svenska truppen till Universiaden i Kazan 2013 Universaden i Kazan

För mer information: