Publicerad: 2023-03-06 Uppdaterad: 2023-03-08, 12:28

Fem gymnasieelever till final i Forsknings-SM

NYHET Totalt fem elever kvalificerade sig i fredags till final i Forsknings-SM, Utställningen Unga Forskare. Semifinalen, som hölls på Curiosum vid Umeå universitet, var en av landets nio semifinaler inför den nationella finalen i Södertälje 27-30 mars.

Text: Anna-Lena Lindskog

Forsknings-SM, Utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. Semifinalen i Umeå arrangerades i samarbete med Curiosum och Umeå universitet.

Prisutdelare var länsråd Lars Lustig. Juryn bestod av Patrik Norqvist, fysik, Lars-Daniel Öhman, matematik och matematisk statistik, Malin Linder-Nording, kemi, Klara Stokes, matematik och matematisk statistik samt Teresa Frisan, molekylärbiologi.

I Umeå tävlade 34 elever med sina projektarbeten, vars arbeten bedömdes av en forskarjury.

Dessa tre projekt gick till riksfinal:

• Antibacterial effect of mould – Hilda Morelid och Elsa Norén, Jämtlands gymnasium, Östersund.

• Report on the Flies (Diptera) of Harroell, Long Crendon, UK – Jann Billker, Rymdgymnasiet, Kiruna

• Mutationer i kromosomen leder till antibiotikaresistens – Natanael Tångrot och Amanda Eriksson, Maja Beskowgymnasiet, Umeå

Finalisterna kommer nu att få tävla mot Sveriges allra duktigaste gymnasieelever om stipendier och priser värda 500 000 kronor. Bland annat kommer Sveriges Unga Forskningslandslag, Sveriges representanter till världens största vetenskapstävlingar, att utses.

– De ungdomar som gått vidare till final kommer nu att få tävla vidare mot elever från hela Sverige, möta ledande forskare och experter och inspireras till en framtid inom naturvetenskap, teknik och matematik. Vi önskar dem stort lycka till, säger Anna Hedlund, generalsekreterare på Unga Forskare.

Under semifinaltävlingen i Umeå delades ytterligare tre priser ut.

• Vattenpriset på 2 000 kronor gick till Linn Larsson och Sara Ismail, Polhemsgymnasiet, Göteborg, för projektet Är tidvatten harmoniskt?

• Alumnernas framtidspris på 1 024 kronor gick till Matilda Höiem-Flyckt och Mira Schindele, Wargentinskolan, Östersund, för projektet Är du ett mosaikbarn?

• Publikens pris tilldelades Alma Zetterquist och Evelina Liu, Sigrid Rudebecks gymnasium, Göteborg, för projektet Mäta miljö.

Kontaktuppgifter till pristagare kan fås via kontaktpersonerna nedan.

FAKTA Utställningen Unga Forskare

Utställningen Unga Forskare har arrangerats sedan 1963 och är Sveriges största tävling för gymnasister inom naturvetenskap, teknik och matematik.
782 elever deltar i en digital uttagning, följt av nio semifinaler runt om i Sverige och nationell final i Södertälje.
SM hålls i hybridformat, med fysiska semifinals- och finalutställning, samt en digital finalutställning på www.ungaforskare.se/utstallningen.
Deltagarna tävlar om platser i Sveriges Unga Forskningslandslag och andra priser till ett värde av över en halv miljon kronor. Landslaget representerar Sverige i flera av världens största internationella tävlingar. Tusentals elever besöker årligen Utställningen Unga Forskare för att inspireras, få kunskaper och egna projektidéer. Utställningen Unga Forskare drivs av den ideella organisationen Unga Forskare med över 7 000 medlemmar som arbetar för att utveckla ungas intresse för naturvetenskap, teknik och matematik.

Läs mer om Unga Forskare

För mer information, kontakta gärna:

Gabrielle Beans Picón, projektledare, Curiosum, Umeå universitet
E-post gabrielle.beans@umu.se