Publicerad: 2022-01-26

Fem snabba frågor till Jonas Burén

NYHET Jonas Burén är docent i experimentell medicin och lektor vid Institutionen för kost- och måltidsvetenskap och forskar just nu om hur LCHF-kost påverkar riskfaktorer för metabol sjuklighet och fysisk prestation.

Hej Jonas Burén!

Du är docent i experimentell medicin, och dina intressen inom forskning är hälsa, ämnesomsättning, idrottsnutrition och fysisk aktivitet. Du vill utveckla befintliga, men även starta nya samarbeten inom nutritionsområdet. Och du är en del av Idrottshögskolans forskningsnätverk vid Umeå universitet.

Vad forskar du om just nu?

Fokus just nu är att sammanställa resultat och skriva artiklar från en randomiserad, kontrollerad överkorsningsstudie där unga vuxna normalviktiga kvinnor fick äta en strikt LCHF-kost respektive enligt de nordiska näringsrekommendationerna. I denna så kallade feeding study (deltagarna får endast äta den mat de tilldelas) undersöks bl a hur LCHF-kost påverkar riskfaktorer för metabol sjuklighet och fysisk prestation.

Hur kom idén till forskningsprojektet till?

Jag och min kollega Anna Sjödin, som har vår bakgrund inom andra forskningsdiscipliner (diabetes respektive onkologi), fick en halvgalen idé om att försöka planera och genomföra en riktigt kontrollerad kostintervention från början till slut – ingen av oss hade gjort något liknande tidigare – och vi kände att svensk, traditionell LCHF-kost skulle vara en både utmanande och intressant kosthållning att fördjupa sig mer i!

Vad är målet med er studie och vem får nytta av resultatet?

Målet med denna multidisciplinära studie är att ta fram ny kunskap både om vad som händer i kroppen när man äter LCHF-kost och erfarenheter av att följa en diet och delta i en kontrollerad kostintervention. Vi tror att resultaten är av intresse för både yrkesprofessioner inom kost och hälsa såväl som allmänheten.

Vad hjälpte dig att gå från din idé till ett finansierat projekt?

Lyckligtvis hade jag en lika intresserad kollega och när vi skissade upp projektets alla delar rörande frågeställning, kompetenser, faciliteter, medverkande forskare, möjliga finansiärer, m m så kändes det som om projektet skulle kunna blir verklighet!

Vad är din viktigaste drivkraft som forskare?

Drivkraften är att, oavsett ämnesområde, upptäcka nya saker och förstå vår tillvaro lite bättre!

Kontakt

För mer information, kontakta gärna Jonas Burén: https://www.umu.se/personal/jonas-buren/