Publicerad: 2021-05-04

Fem snabba frågor till Ulrica Söderlind

NYHET Ulrica Söderlind är doktor i ekonomisk-historia och lektor i måltids- och restaurangvetenskap.

Text: Marie Friman

Hej Ulrica Söderlind!

Du är doktor i ekonomisk-historia, lektor i måltids- och restaurangvetenskap. Ditt forskningsområde är måltidsvetenskap och gastronomi ur ett tvärvetenskapligt perspektiv där källorna är historiska, arkeologiska, religiösa och teologiska. Är professionell medlem (Chef Rôtisseur) i Chaîne de Rotisseurs Sverige samt medlem i svenska publicistklubben, region Stockholm. Din publiceringslista är verkligen superlång!

Vad forskar du om för tillfället?

Jag arbetar med Cajsa Wargs kokbok som hon gav ut på egen bekostnad år 1755, boken kom att tryckas i 14 upplagor vilket är en enorm bedrift. Warg hann dock inte uppleva hela omfattningen av hennes verk och arbete eftersom hon gick ur tiden 1769 och den sista utgåvan kom år 1822. Forskningsfrågan är varför just Wargs kokbok blev så populär och ingen av Wargs samtida kokboksförfattare blev det. Wargs kokbok ställs därför i förhållande till tre samtida kokböcker.

Hur kom idén till forskningsprojektet till?

Idén har jag burit med mig länge, sedan gymnasietiden som spenderades på olika restaurangskolor och även under mina aktiva arbetsår inom restaurangbranschen men även under mina år som universitetsstudent och doktorand. Nu är idén på väg att bli verklighet och en realitet.

Vad är målet med er studie och vem får nytta av resultatet?

Målet med min nuvarande forskningsstudie är att försöka röna ut vad det var hos Warg som gjorde hennes verk och arbete så omåttligt populär, både i sin samtid, en berömmelse som sträcker sig in i vår egen tid, och troligen även in i framtiden. Här går det verkligen att tala om ”en författarinna- en bok”.

Min intention är att slutprodukten skall fylla en kunskapslucka som idag finns inom dels det måltidsvetenskapliga området men även det måltidshistoriska området, samt att stilla nyfikenheten hos en intresserad allmänhet som är intresserad av Cajsa Warg.

Vad hjälper dig att gå från din idé till ett finansierat eller genomförbart projekt?

Min egen ambition, disciplin, etik och moral.

Vad är din viktigaste drivkraft som forskare?

Min nyfikenhet!

För mer information, kontakta gärna:

Ulrica Söderlind