Publicerad: 2021-09-20

Fem Umeåforskare på ForskarFredag bjuder på ståuppkomik

NYHET Hur roligt är det att vara forskare? Rätt svar är jättekul! I samband med ForskarFredag i helgen testar Curiosum vid Umeå universitet ett helt nytt grepp att berätta om forskning nämligen genom stand-up.

Text: Ingrid Söderbergh

Lördagen den 25 september klockan 14 på Curiosum i Umeå är det plats på scen i Black box. Fem slagfärdiga och skojfriska forskare kommer att underhålla en liten livepublik med korta uppträdanden med vetenskapligt tema på engelska. Det blir en skrattfest som också streamas på Youtube.

– Det känns verkligen superspännande och jätteroligt! Vår stand-up är en helt ny aktivitet i det nationella projektet ForskarFredag och körs endast i Umeå. På övningarna har det blivit mycket skratt och härliga insikter. Jag beundrar våra forskare väldigt mycket, och vår moderator är en helt magisk person. Vi hoppas det blir mer ståuppkomik med forskare framöver på Curiosum, säger Marianne Eik, samordnare och projektledare på Curiosum vid Umeå universitet, som arrangerar ForskarFredag Umeå.

Fem modiga forskare från Umeå universitet och SLU i Umeå får hjälp av sammanslutningen för akademiska komediklubbar, Bright Club, och St. Andrews University i Skottland att göra ståuppkomik där de under åtta minuter berättar engagerande om sitt arbete.

Föreställningen modereras av komikern och skådespelaren Monica Lindgren som även värmer upp publiken. Målgruppen är nyfikna unga och vuxna och all stand-up sker på engelska.

Den populärvetenskapliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag erbjuder hundratals aktiviteter över hela landet. Årets festival hålls både online och på plats, enligt rådande riktlinjer för minskad smittspridning av coronaviruset.

Lär känna de fem forskarna och moderatorn:

Aditya Pawar, Designhögskolan

Brendon Clark, Designhögskolan

Christina Julius, Institutionen för molekylärbiologi

Eric Libby, Institutionen för matematik och matematisk statistik

Judith Lundberg Feltén, SLU

Moderator Monica Lindgren

Om ForskarFredag Stand-up

Curiosum kommer att ha en liten förbokad publik på plats med insläpp klockan 13:45. Föreställningen går även att titta på digitalt via Youtube med start klockan 14.00

Se sändningen här

För mer information, kontakta gärna:

Marianne Eik