Publicerad: 2010-04-10

Femårsjubileum för Valborg på campus

NYHET I år firas Valborg på campus för femte gången. Programmet är som vanligt helgjutet med Umeåbandet Deportees som toppnummer.

Bild från valborgsfirandet 2008.
Foto: Mattias Pettersson

Valborg på campus arrangerades första gången 2006. Sedan dess har det blivit en tradition för många att fira våren på universitetsområdet.
– På Valborg träffas studenter och andra Umeåbor här och det är jättekul, säger Jonas Ericson, projektledare för Kultur på campus, som är scen- och artistansvariga för arrangemanget.

Redan första året blev Valborgsfirandet en succé med tusentals be- sökare. 2007 sändes det i Sveriges Television över hela landet och förra året noterades en rekordpublik med omkring 8 000 personer som njöt av huvudnumret David Sandström Overdrive.
– Vi följer våra traditioner och toppar även i år kvällen med ett riktigt bra lokalt band som jag tror kommer att locka många besökare, säger Jonas Ericson.

Nyligen blev det klart att Valborg kommer att firas på Umeå universitets campus åtminstone fem år framöver.

Program:

Marknad, körsång, artister, brasa, vårtal, ansiktsmålning, ponnyridning, fika, mat och musik med mera. Konferencier: Beppe Starbrink.

Läs mer på årets och tidigare års firande på: www.umu.se/valborg

Redaktör: Anette Olofsson