Publicerad: 2015-05-25

Fernströmpris för membranmodellering

NYHET Richard Lundmark tilldelas 2015 års upplaga av skeppsredare Erik K. Fernströms pris till ”yngre, särskilt lovande och framgångsrika forskare”.

Fernströmkommittén vid Medicinska fakulteten, Umeå universitet, har beslutat att tilldela Richard Lundmark till mottagare av Erik K. Fernströms pris 2015, för sitt framstående arbete med membranmodellering.

Kommittén skriver i sin motivering att Richard Lundmark efter disputationen har visat en vetenskaplig utveckling som är exceptionell och han har under de senaste åren publicerat en rad betydelsefulla arbeten inom membrantrafikfältet. Hans forskningsarbete har väckt internationell uppmärksamhet.

Richard Lundmark har på kort tid utvecklats till en framstående forskare. Han utsågs i hård nationell konkurrens till Framtidens forskningsledare av Stiftelsen för strategisk forskning samt som gruppchef inom Molecular Infection Medicine Sweden. Han är också föreståndare för The National Resource for Advanced 4D Confocal and superresolution Microscopy. Han har erhållit flera vetenskapliga priser för sin forskning.

Priset uppmärksammas vid Umeå universitets årshögtid, lördag den 17 oktober, och delas ut den 4 november vid Lunds universitet.

Richard Lundmark kan nås på:

E-post: richard.lundmark@umu.se

Porträttfoto för nedladdning
Foto: Mattias Pettersson

Skeppsredare Erik K. Fernströms pris till yngre forskare utdelas årligen vid landets medicinska fakulteter. I Umeå utses pristagaren av en särskild kommitté där dekan Diana Berggren är ordförande.

Förteckning och presentation av tidigare års pristagare

Mer information om de prestigefyllda Fernströmprisen

Redaktör: Mattias Grundström Mitz