Publicerad: 2017-06-01

Festlig Graduation Ceremony 2017

NYHET Årets Graduation Ceremony for avgångsstudenter från universitetets internationella masterprogram hölls på tisdag 30 maj. 116 studenter fick sina gratulationsbrev från rektor Hans Adolfsson vid den ceremoni som nu anordnades för tredje året i rad.

Graduation Ceremony 2017 inleddes med ett välkomsttal av Gregory Neely vid International Office som också var moderator för ceremonin. Systrarna Eva och Lisa Lestander underhöll publiken vid flera tillfällen med bland annat svenska sommarsånger.

I sitt tal gratulerade rektor Hans Adolfsson studenterna och uppmanade dem om att använda sin utbildning och kunskap till vardags och att värna om vetenskapliga metoder och tankesätt.

Sarah Mohammedi, alumn vid Umeå universitet.
Alumntalaren Sarah Mohammedi talade om hur mycket Umeå universitet betytt för henne. Foto: Mattias Pettersson

Sarah Mohammedi, alumn från Masterprogrammet i management, och regionordförande för AIESEC Island, valdes ut att tala som återvändande alumn. Väl på scen reflekterade hon över sin egen tid som student och över hur Umeå universitet hjälpte henne att formas till den person hon är idag. Hon uppmanade de avgående studenterna att förbereda en plan, men att samtidigt räkna med att planer inte alltid förverkligas. Man bör alltid vara redo för att framtiden kan ta en annan riktning än den som planen avsett, var hennes budskap.

Umeås stadsdirektör Jonas Jonsson skickade även han med gratulationshälsningar om lycka i studenternas framtida förehavanden och med hopp om att de skulle se tillbaka på sin tid i Umeå med glädje.

Efter ceremonin fick studenterna chans att mingla och fotografera sig i universitetets fotobås.

– Vi är väldigt nöjda över att ha fått organisera det här evenemanget och att vi har fått vara en del av en så viktig dag för våra studenter. Det här är ett sätt för oss att visa vår uppskattning för studenternas prestationer under deras tid här, säger Jessica Bergström Grahn vid International Office.

Kolla in livesändningen från Graduation Ceremony

Foton från Graduation Ceremony

Nedan är ett axplock från Graduation Ceremony 2017. Klicka på länken för att se resten av fotografierna från ceremonin. Fotograf: Mattias Pettersson.

Till fotogalleriet från Graduation Ceremoni

Graduation Ceremony 2017
Avgångsstudenterna från Umeå universitets internationella program i Aula Nordica 30 maj 2017. Foto: Mattias Pettersson
Royasia Viki Ramadani