Publicerad: 2012-12-14

Festligt firande av Årets alumner

NYHET Mycket hedrande, tyckte Hanna Wekell och Emanuel Dohi och lyste av glädje när de inför ett fullsatt Corona tog emot utmärkelsen Årets alumn 2012 av Umeå universitets rektor Lena Gustafsson.

Den ene jobbar aktivt för att väcka uppmärksamhet kring unga som får cancer. Den andre skapar förutsättningar för nya mobila applikationer och nästa generations tv. Båda är de förebilder och inspiratörer som Umeå universitet vill fira med utmärkelsen Årets alumn.

Hanna Wekell och Emanuel Dohi har båda läst vid Umeå universitet och som före detta studenter kallas de för alumner. Igår kväll hyllades de båda med det nyinstiftade priset Årets alumn för sina insatser efter studierna när de ur rektor Lena Gustafssons hand fick ta emot diplom och blommor. En festlig fullsatt restaurang Corona jublade med applåder.

Ett gott betyg

– Det här är ett gott betyg för det man gjort, säger Hanna Wekell där hon står med famnen full av blommor och diplom.

– Det är en hedrande utmärkelse, intygar Emanuel Dohi.

Rektor Lena Gustafsson lyser i kapp med pristagarna när hon under panelsamtalet som följer efter prisutdelningen lyssnar till Hannas och Emanuels tacktal.

– Jag bara njuter! Det är ljuv musik det ni säger! utbrister hon.

Inspirerande miljö

Särskilt nickar hon instämmande när Emanuel Dohi berättar om hur miljön i MIT-huset på Umeå universitet var en viktig växtplats för honom under studierna.

– Här möttes vi från olika håll över en kopp kaffe och pratade om livets stora frågor, berättar Emanuel, och han betonar hur det präglade honom att få möta kemister, biologer, samhällsvetare och studenter från andra program.

Emanuel Dohi har studerat teknisk datavetenskap med inriktning mot artificiell intelligens. Idag driver han företaget Dohi Sweden med ett trettiotal anställda, ett företag som erbjuder innovativa produkter, kampanjer och strategier för digitala satsningar.

Emanuels relation till Umeå universitet är fortfarande stark. De flesta medarbetarna har han värvat bland tidigare studenter på universitetet. Som företagare finns han ofta med i många studentarrangemang och han ser gärna att hans företag kan ta emot examensjobbare.

Hanna Wekell har studerat medie- och kommunikationsvetarprogrammet vid Umeå universitet. Hon är en av grundarna till den ideella organisationen Ung cancer och numera dess kommunikationschef. Som sådan har hon satsat hårt för att med sociala medier sprida kännedom om unga cancardrabbades situation. Youtubefilmen Det är okej att känna har setts över 460 000 gånger och har inneburit ett stort genomslag för information om ung cancer.

– Det är viktigt att komma ihåg de som läst här. Ni är viktiga för Umeås framtid, betonar Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå kommun, när han bistår Lena Gustafsson vid prisutdelningen och sedan bjuder in alla som kommit till kvällens julbord och mingel.

Se fler bilder här.

Foto: Mattias Pettersson