Publicerad: 2018-01-12

Fick rollen som Janne Schaffer av slump

NYHET Digital Medieproduktion alumnen Gustav Orvefors spelar Janne Schaffer i bioaktuella ”Ted - För kärlekens skull”, rollen fick han mest av en slump enligt honom själv.

Gustav är musiker i bandet Fungus Hill och driver företaget JAQ Studios tillsammans med ett kreativt kollektiv, där han producerar informations- och reklamfilm. Under sommaren har han dock inte enbart stått bakom kameran, utan även framför kameran då han spelat Janne Schaffer i den nya filmen om Ted Gärdestad.

Att Gustav fick rollen har mest med slumpen att göra, enligt honom själv. Han var på nätet och kollade efter lite bakom-kameran-jobb då han plötsligt kom över en bild på sig själv.

– Jag kände inte igen mina kläder eller vart jag var någonstans på bilden, sen såg jag att det inte alls var jag utan Janne Schaffer på 70-talet. Vi var så otroligt lika, vi hade till och med samma gitarr. Då såg jag att de sökte en skådis/musiker till rollen som Janne, eftersom jag är musiker och håller på med film kändes det givet att skicka in en demovideo, berättar Gustav.

Gustav skickade en demovideo till regissören Hannes Holm, gjorde en kort audition och fick sedan rollen. Filmen har haft biopremiär, vilket Gustav märkt av, dels har det ju varit rödamattan men det har också varit otroligt många som hört av sig efter att filmen visats.

–  Det har varit jättekul, men jag längtar lite efter att allt lagt sig. Nu vill jag satsa på musiken och jobba vidare inom företaget. Jag kommer nog inte leta efter fler skådisjobb, men är det någon som hör av sig med en roll så skulle det ju vara kul, dock tror jag att jag gör mig bättre bakom kameran, skrattar Gustav.

Joel Andersson, också alumn från Digital Medieproduktion, medverkade i filmen "Ted - För kärlekens skull", där han jobbade som ljusassistent.

Redaktör: Fanny Routovaara