Publicerad: 2011-03-27

Filip Strömbäck vann årets final i Wallenbergs fysikpris

NYHET Filip Strömbäck från Berzeliusskolan i Linköping kommer att representera Sverige i den internationella fysikolympiaden i Bangkok den 10-18 juli tillsammans med fyra andra svenska ungdomar. Det står klart efter helgens final i Wallenbergs fysikpris som anordnades vid Umeå universitet.

Totalt deltog 15 ungdomar i den nationella finalen varav följande har blivit utsedda att representera Sverige i den internationella fysikolympiaden:Filip Strömbäck, Berzeliusskolan, LinköpingFelix Roth, Tyska skolan, StockholmDaniel Nilsson, Katedralskolan, LundMarcus Aronsson, Östrabogymnasiet, Uddevalla
Pernilla Helmer, Katedralskolan, Lund

Finalen bestod av fem experimentella uppgifter och ett teoretiskt prov. Deltagarna hade 50 minuter på sig att lösa varje experimentell uppgift, medan det teoretiska provet skulle lösas på fyra timmar.

De tre senaste åren har det bara varit pojkar som tagit sig vidare till finalen, men i år fanns fyra tjejer bland finalisterna och en av dem tog sig vidare till den internationella fysikolympiaden.

Wallenbergs fysikpris (tidigare Skolornas fysiktävling) är en fysiktävling som anordnas av Svenska Fysikersamfundet med ekonomiskt stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Tävlingen riktar sig till elever i årskurs 2 och 3 på gymnasiets naturvetenskapliga eller tekniska program (eller annat program med fysik).

För ytterligare information, kontakta:

Sune Pettersson, institutionen för fysik, Umeå universitet Telefon: 090 - 786 6340, 073-0477153
E-post: sune.pettersson@tp.umu.se

Patrik Norqvist, institutionen för fysik, Umeå universitet Telefon: 090 – 786 5031, 070-6960311
E-post: patrik.norqvist@space.umu.se

Redaktör: Karin Wikman