Publicerad: 2015-09-17

Filmad föreläsning med Patrik Norqvist på Forskartorget

NYHET Nästa vecka under Bokmässan i Göteborg medverkar Patrik Norqvist, universitetslektor vid institutionen för fysik, i Forskartorgets program. Föreläsningen filmas och visas live på universitetets webb.

Text: Ingrid Söderbergh

Hur är det med stuntscener i actionfilmerna, är de ens teoretiskt möjliga? Filmklipp från hollywoodfilmer, och från egna filmer där vi testat fysiken ger oss svaren!

"Fysikshow i flera akter – Varför faller alltid smörgåsen med smöret nedåt?" är titeln på Patrik Norqvists föreläsning som äger rum torsdagen den 24 september klockan 09.15-09.55.

Om Forskartorget:

Forskartorget är ett forum som tillsammans med universitet, högskolor, stiftelser, myndigheter, företag, organisationer och bokförlag presenterar ett tvär- och populärvetenskapligt program som både har bredd, djup och spets. Forskartorget dyker upp på Bokmässan i Göteborg, 24-27 september 2015.