Publicerad: 2013-10-23

Filosofistudent presenterar sin magisteruppsats i Japan

NYHET David Lyreskog, masterstudent i filosofi vid Umeå universitet, har blivit inbjuden till Japan för att presentera sin magisteruppsats vid en konferens i tillämpad etik i Sapporo 1-3 november 2013. Davids uppsats handlar om etiska frågor inom psykiatrisk tvångsbehandling av psykopater.

David Lyreskogs magisteruppsats handlar om etiska frågor inom psykiatrisk tvångsbehandling av dömda förbrytare där behandlingen är till för att förbättra patientens moraliska förmåga. David berättar att ämnet är en het potatis inom psykiatrin idag. Numera kan man med olika mediciner eller med hjälp av implantat i hjärnan påverka en persons förmåga till empati, moraliskt tänkande och impulskontroll. Dessa behandlingar kan användas för att motverka att dömda våldsbrottslingar begår nya brott men det medför också många etiska frågor.
”Har vi rätt att ändra andra människors personlighet och personliga identitet? Fråntar sådana behandlingar patientens förmåga till autonomi, d.v.s. rätten att bestämma över sin egen kropp och fatta egna beslut? Min uppsats tar upp dessa frågor”, berättar David.

På frågan om varför han valde just detta ämne för sin uppsats svarar David att han ville skriva om något mer tillämpat, något som kanske kan få någon praktisk betydelse.

”Under utbildningen kom jag i kontakt med medicinsk etik och ”moral enhancement” vilket handlar om att försöka förbättra människors moraliska förmåga på olika sätt. Jag tyckte det var ett viktigt ämne och en viktig etisk fråga. I alla tider har människan debatterat vad som är rätt och fel utan att kunna enas så hur kan vi nu plötsligt säga att vi kan förbättra någons moral?”

Davids magisteruppsats blev utvald till konferens i Japan

Efter uppmuntran av sina lärare skickade David in sin magisteruppsats till ett antal konferenser och blev glatt överraskad när han blev inbjuden att presentera sin uppsats på den internationella konferensen 8th International Conference on Applied Ethics: 'Applied Ethics in an Era of Emerging Technologies' i Sapporo, Japan. Det är en årlig konferens i tillämpad etik där man bjuder in internationella forskare. David har förberett sig för konferensen genom att först presentera sin uppsats på Högre seminariet i filosofi vid Umeå universitet för att få konstruktiv kritik och finslipa sin presentation innan han åker till andra sidan jorden.

”Jag måste ju trycka ihop 50 sidor uppsats till en föreläsning på 15-20 minuter så det är en rejäl utmaning och jag tar emot all hjälp jag kan få.”

Stipendium är toppen för en fattig student

Som fattig student var det dock inte helt säkert att David skulle ha råd att åka men eftersom han ville det så gärna började han höra sig för om olika möjligheter att få stipendium för resan. Efter ett tips från sin studierektor lyckades David få ett stipendium på 15 000 kr via Humanistiska fakulteten. Stipendiet är en del i fakultetens satsning på internationalisering av utbildningar inom Humaniora och finansieras av Balticdonationen.

”Stipendiet täcker i princip alla kostnader för resan vilket är otroligt bra! Flyt tror jag det kallas”, säger David med ett leende.

Mer information om konferensen 8th International Conference on Applied Ethics: 'Applied Ethics in an Era of Emerging Technologies'

David Lyreskog

Redaktör: Sandra Olsson