Publicerad: 2017-11-14

Final i Skolornas matematiktävling på Umeå universitet

NYHET Lördag 18 november är det riksfinal i Skolornas matematiktävling. 25 finalister möts i tävlingen som i år avgörs på Umeå universitet. Vinnaren får bland annat en resa till Cambridge.

Skolornas matematiktävling är en tävling i matematisk problemlösning för gymnasister – ett tillfälle för unga matematikintresserade att upptäcka sin potential inom matematik och få uppmuntran att fördjupa sig. Tävlingen hölls första gången 1961 och arrangeras av Svenska matematikersamfundet. Lokal arrangör för årets final är Institutionen för matematik och matematisk statistik, Umeå universitet.

Drygt 1 100 elever genomförde kvaltävlingens provskrivning, varav de 25 elever som fått bäst resultat går vidare till finalen. Den hålls lördag den 18 november kl 08.30-13.30 i sal N410 i Naturvetarhuset på Umeå universitet.

Under eftermiddagen deltar finalisterna i ett aktivitetsprogram och besöker bland annat Bildmuseet på Konstnärligt campus. Under tiden bedömer tävlingskommittén deltagarnas prestationer. Vinnaren tillkännages vid en middag under lördagskvällen och får förutom ett penningpris och diplom en resa till Cambridge.

Varje skola med minst tre deltagande elever kommer dessutom med i en lagtävling, Mattekampen. Summan av de tre bästa individuella resultaten ger skolan dess lagpoäng. De fem bästa lagen bjuds in till en lagfinal som avgörs vid Malmö Borgarskola i slutet av maj 2018.

Läs mer om Skolornas matematiktävling

Redaktör: Anna-Lena Lindskog