Publicerad: 2012-03-06

Final i teknisk fysiks robottävling

NYHET På fredag 9 mars är det dags för final i teknisk fysiks robottävling. Tre lag med civilingenjörsstudenter i teknisk fysik visar då upp sina robotbyggen i Naturvetarhusets ljusgård.

Robottävlingen är förstaårsstudenternas chans att briljera inför äldrekursare eller studenter i de äldre årskurserna att visa var skåpet ska stå. De deltagande lagen ställs inför ett fiktivt scenario: Ett teknikföretag har tappat kontakten med en av sina forskningsstationer, isolerad från omvärlden i trakterna utanför Arvidsjaur. Tre forskare vid anläggningen, som drivs med en liten kärnreaktor, är försvunna. Deltagarnas uppgift är att bygga och programmera en robot som kan ta sig in i forskningsstationen och undersöka vad som hänt.

Det är studenterna på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik som arrangerar tävlingen. Den sponsras av företagen Codemill och Optronic. Tävlingsjuryn består av representanter från de två sponsorföretagen, företaget Adopticum samt Krister Wiklund, fysiker vid Umeå universitet. Konferencier och kommentator är fysikern Patrik Norqvist.

Tävlingen består av två delar. I den första delen bedöms hur lagen löst uppgiften i scenariot. Del två är en best in show-tävling där lagen får modifiera sina robotar och visa upp dem. Klockan 13.15-14.00 presenteras deltagarna och sponsorerna i sal N450. Klockan 14.00 sätts lagen och deras robotar på prov i Naturvetarhusets ljusgård, plan 2. Klockan 15.00 blir det tårta och prisutdelning.

Läs mer om tävlingen:www.tekniskfysik.se/robottavling

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5 000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Tid: fredag 9 mars kl 13.15-15.00
Plats: Umeå universitet, Naturvetarhusets ljusgård, entrén, plan 2

För mer information, kontakta gärna:

Mariam Shirdel, student på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik Telefon: 076-820 50 76
E-post: mash0007@student.umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog