Publicerad: 2023-12-14 Uppdaterad: 2024-01-19, 14:46

Finska och Meänkieli firade 50 år!

NYHET Den första professorn i finska vid Umeå universitet installerades 1973. På den tiden var meänkieli, som då kallades ”tornedalsfinska”, en del av finska. Sedan 2000 är meänkieli ett eget språk och 2017 erbjöds den första nybörjarkursen. Den 8 december uppmärksammades att språken finska och meänkieli fyller 50 år vid Umeå universitet.

– Inom finska erbjuder vi kurser på alla nivåer och finska kan vara ett huvudområde i en kandidat-, magister-, och masterexamen. En utmaning med att erbjuda undervisning i meänkieli är att det är ett nytt akademiskt ämne och det finns få personer som har en hög examen inom ämnet. Vi har sedan förra året anställt en doktorand i språkvetenskap med inriktning på meänkieli vilket är ett stort och viktigt steg för att främja utbildning och forskning i språket, säger Daniel Andersson, prefekt vid Institutionen för språkstudier.

Minoritetsspråk ska skyddas och främjas

Sedan 2000 är meänkieli ett officiellt minoritetsspråk i Sverige vilket innebär att språket ska skyddas och främjas. Benämningen meänkieli är en sammansättning av två ord, meän kieli, som betyder ”vårt språk”, innan dess kallades det för tornedalsfinska eftersom språket har starkt fäste i Tornedalen. Institutionen för språkstudier har sedan 2016 ett nationellt uppdrag att erbjuda utbildning i meänkieli. Den 28 augusti 2017 är en viktig dag – då startade de första studenterna på en A-kurs i meänkieli.

– Gemensamt för minoritetsspråken är att de har talats under mycket lång tid i Sverige, men för flera av dem minskar antalet talare snabbt. Därför behöver vi på olika sätt arbeta för att minoritetsspråken ska leva vidare. Finska ingår inte i universitetets uppdrag men det finns en lång tradition av att erbjuda utbildning i finska vilket bidrar till att främja språket, säger Ingela Valfridsson, samordnare för minoritetsspråk vid Institutionen för språkstudier.

Under firandet hölls presentationer av representanter från Umeå universitet, Språkcentrum meänkieli, Språkcentrum finska och Sverigefinländarnas arkiv. Även studenter och alumner deltog för att berätta om varför de har valt att läsa finska eller meänkieli.

Om nationella minoritetsspråk

I Sverige finns fem nationella minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska. Att ett språk är ett minoritetsspråk innebär att det ska skyddas och främjas. Fyra lärosäten har specifika uppdrag gällande Sveriges fem nationella minoritetsspråk:

Umeå universitet: meänkieli och samiska

Lunds universitet: jiddisch

Stockholms universitet: finska