Publicerad: 2013-08-29

Finska rektorer besöker Pedagogiska institutionen

NYHET En delegation med femtio rektorer från Finland besöker idag Pedagogiska institutionen, för att diskutera olika perspektiv på skolutveckling.

Gerd Pettersson, doktorand på Pedagogiska institutionen och tidigare föreståndare för Regionalt utvecklingscentrum (RUC), har under lång tid haft kontakt och utbyte med finska skolor. Via etablerade nätverk har nu Vasas skoldirektör, Birgitta Höglund, tagit initiativet till besöket i Sverige för att besöka Pedagogiska institutionen och ta del av erfarenheter kring skolutveckling och diskutera olika perspektiv. Med i den finska delegationen finns även representanter från den finska motsvarigheten till Skolverket.

Pedagogiska institutionen har en lång tradition av samverkan med skolor, både via egna uppdrag och via uppdrag i RUC.
- Vi kommer också att samtala om kommande samverkansområden med Vasaregionen och vad de skulle kunna bestå av, säger Simon Wolming, prefekt på Pedagogiska institutionen.