Publicerad: 2018-10-30

Fint stipendium tilldelas universitetets egen körledare

NYHET Tomas Pleje, kördirigent för Umeå Studentkör och direktor musices vid Umeå universitet har tilldelats Madeleine Ugglas stipendium för sina körledarinsatser.

Stipendiet delades ut i helgen i samband med att 100-årsminnet av den svenske körnestorn Eric Ericsons födelse uppmärksammades.

– Det är självklart väldigt roligt att bli uppmärksammad på det här sättet. Jag ser det som en ära att få ta emot stipendiet som har tilldelats många namnkunniga före mig och ett erkännande av det arbete som jag och mina vänner i olika körer har åstadkommit tillsammans genom åren, säger Tomas Pleje.

I samband uppmärksammandet av Eric Ericsons födelse delades ett antal stipendier ut för att uppmärksamma speciella körledarinsatser i Sverige. Tomas Pleje, som är kördirigent med anställning som Director Musices vid Umeå Universitet sedan 2000 samt uppskattad ledare för Umeå Studentkör och även kyrkomusiker, fick Madeleine Ugglas stipendium under utdelningen i Eric Ericssonhallen i Stockholm.

Motiveringen löd:
"Det är alltid en glädje att se Tomas leda sina ensembler. Hans lustfyllda och generösa sätt att skapa musik är omvittnad av sångare och publik. Hans gestik är enkel att förstå och hans smittande entusiasm skapar ett gott musikklimat. Under decennier har han gjort människor lyckliga med sin körkonst. Han är musik förkroppsligad!"

Stiftelsen Madeleine Ugglas Stipendiefond har till ändamål att främja körsången i Sverige. Den stödjer bland annat körledare och körpedagoger som utöver sin ordinarie verksamhet gör särskilda insatser inom folkbildningen, det vill säga inom verksamheter som vänder sig till alla som på olika sätt är aktiva i körlivet.

Tidigare stipendiater, urval:

Anders Nyberg, Falun 2016